15 nov. 2010

Vem bestämmer här egentligen?! Eller hur delar man upp ansvaret när man bygger nytt

Jag har funderat lite på uppdelningen av arbetet med huset. Visserligen har vi en entreprenör och vi gör inget snickrande själv (tack och lov!) men det är ändå mycket som vi måste personligen ta hand om. Håkan jobbar och jag studerar på masternivå från och med den här höstterminen. Det är jag som har ett flexibelt schema och  det är jag som är perfektionisten av oss två. Därför tar jag lite mer ansvar och med tiden har vi naturligt hittat en arbetsindelnings som fungerar för oss.

Det har blivit så att jag är mer "hands on". Jag besöker Rosenbo så ofta jag kan och pratar med hantverkarna. Det är en hel del frågor som kommer upp vid besöken och ofta kan jag besvara dem utan att ringa Håkan. Han kommer till Rosenbo på helgerna och kikar in genom fönstren. Tro nu inte att han inte vet vad som pågår, han uppdateras dagligen av mig och tittar på bilderna jag tar. Självklart följer han bloggen ;) Vissa saker vill han vara mer involverad i, som när vi gick igenom på plats hur elen skulle dras. En del saker säger jag åt Håkan att han får ta hand om, ibland är det för att jag inte är tillräckligt insatt i ämnet men ofta är det för jag tycker det är tråkigt. Det har med tiden blivit så att vatten, data, värme och el är mer Håkans områden.

Mycket av inredning är mina idéer och vi har utarbetat ett litet system. Jag får lägga fram mina förslag, till exempel att vårt sovrum ska vara grått. Ibland så köper Håkan mina argument rakt av men ibland måste jag visa bilder för att tydliggöra vad jag är ute efter. Egentligen har vi ganska olika stil men vi har lyckats enats om hur vi vill att det ska se ut. Om jag ska vara ärlig så litar Håkan otroligt mycket på mig när det kommer till inredning.

När vi ska välja kakel, tapeter eller blandare gör jag en sortering som jag visar för Håkan, så kan vi gemensamt fatta ett beslut. Mycket snabbare och mycket enklare. När det kommer till att fatta beslut så har det visat sig att vi är olika. Han kan bestämma sig snabbt medan jag velar och velar när det kommer till vissa saker. Jag var inte medveten innan bygget om hur velig jag kan vara. Det som har varit svårast är färg- och tapetvalen. Nu vägs förhoppningsvis det upp av att jag har väldigt bestämda åsikter om andra saker.

Nu blev det här en textvägg men jag har inte sett någon annan diskutera hur de rent konkret lägger upp husbyggandet. Jag tror att det främst handlar om att hitta ett bra system utifrån ens egen situation. Vårt samarbete fungerar riktigt bra just nu.

En baconbukett - maskulint, romantiskt och gott?! Källa.
Jag får väl passa på att vara lite romantisk - ehm?! - och ge lite baconblommor till Håkan som vågar lita på att jag valt rätt färg i hela huset. Gulp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar