29 nov. 2010

Kökskaklet börjar komma på plats

En av de få saker som Håkan verkligen insisterade på var att vi skulle välja Höganäskaklet Glamour till köket. 

Glamour från Höganäs. Källa.
På bilden ser Glamour inte så imponerande ut och jag var in i det längsta jättetveksam. Det som övertygade mig var att det är ett ljust kakel som inte kommer se kritvitt mot köksluckorna. Våra köksluckor är målad i det som vanligen kallas "standardvit", det vill säga S 0502-Y, det är en vit färg med gul underton. De flesta vita kakel har dock knappt någon gul underton i sig. Risken är att köksluckorna ser väldigt gräddfärgade ut i jämförelse med det vita kaklet. 

Kaklet kommer gå upp till taket. 
Så här såg det ut idag när jag besökte Rosenbo. Jag blev rejält förvånad över hur bra det blev. Håkan hade helt rätt, det är ett jättefint kakel.

Tro det eller ej, men det kommer bli ännu finare.
Vår entreprenör Lasse ringde på eftermiddagen och sa att han var missnöjd med kaklingen i köket. Huh?! Tydligen stämmer inte avstånden mellan de enskilda plattorna och de som är inspårade i själva plattan. Nu får plattsättaren göra om allt, har jag sagt att jag älskar att vår entreprenör är supernoga? 


Förutom plattsättaren så var elektrikerna där. Ansökan om att vi vill ha el inkopplad ska skickas in till Vattenfall, förhoppningsvis så går det snabbt och smärtfritt. Vad som inte är smärtfritt är dagens kyla. Brrrrr! Jag köpte en brittisk deckare idag så nu ska jag spendera kvällen inomhus och bara mysa.

4 kommentarer: