28 nov. 2010

Vad som händer med Rosenbo i veckan

Dags för den traditionella söndagsgenomgången för vad som händer i veckan som kommer. Jag har hört lite rykten om att en hel del roliga saker är på gång...

Ah, vad enkelt ett besök på övervåningen blir med en trappa!
Trappan ska komma på plats. Wee! Jag är mer än trött på att använda stege för att ta mig upp på övervåningen. Trots att jag har gjort det i flera veckor nu så tycker jag inte mindre om att klättra på stegar.

Leksandsdörren heter vår dörrtillverkare, vår
ytterdörr ska vara svart och inte ha något fönsterglas. 
Ytterdörren ska sättas på plats, den bor just nu i vardagsrummet. Så här ser vår fasad ut just nu...

Byggdörr med julröd Faluhusskylt
Ehm... jaaa... Förhoppningsvis blir vädret lite mildare när våra snickare ska bygga förstukvisten. Nu tror jag inte förstukvistarbetet kommer ske i veckan eftersom det är så mycket som ska bli klart inomhus. Det finns vissa saker jag ser extra mycket fram emot, förstukvisten och ytterdörren är två sådana saker.

Ljus i decembermörkret, bilden föreställer våra utelampor från Markslöjd.
Något jag har hört är att vi kanske får el i veckan. Jag måste vara ärliga och säga att jag vet inte om det är något jag har önskehört eller om någon faktiskt har sagt mig att elen blir inkopplad snart. Lite el skulle inte sitta fel, efter lunch är det deppmörkt i huset. Jag har lärt mig att ska jag titta på till exempel färger så gäller det att komma medan det fortfarande finns lite dagsljus.

Här är lite andra saker som - kanske - händer i veckan:
På tisdag kommer bergvärmepumpen flyttas från mina föräldrars förråd till tvättstugan. Herr Håkan har också påpekat att jag har skrivit här på bloggen att det är en Nibe-pump. Skäms på mig, det är ju en Thermia.

Målarna kommer också fortsätta sitt jobb. Golvsocklara ska vara målade så snickarna kan sätta dem på plats på övervåningen.

Nu när bänkskivan är plats kanske det kommer upp lite kakel i köket.

Problemen med material som inte har kommit och/eller är fel måste lösas.

Det känns som december kommer bli en intensiv månad. Liiiiite stressad och orolig känner jag mig, fast har jag inte varit det under hela bygget? Hmmm.. Nu närmar vi oss ändå mål, snart kan vi fira jul i Rosenbo!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att följa ert fina husprojekt! Jag hittade er igår då vi nu funderar på att välja Faluhus Newport till den tomt vi är intresserad av.
    Bor i Upplands Väsby och har även kikat på tomter norr om oss, Knivsta och Uppsala. Det blir nog att vi håller oss kvar häromkring då vi jobbar inne i stan.

    Följer gärna er blogg .... :-)

    Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Va spännande det va att titta in här. Särskilt kul att följa någon som är i samma situation som en själv. Det låter härligt att snart kunna flytta in=).

    Ha en bra vecka och lycka till med veckans "bestyr"!
    Kram Clara

    SvaraRadera
  3. Sandra - har du några frågor om Faluhus så hör gärna av dig.

    Clara - tack! :)

    SvaraRadera
  4. Vad härligt med dubbeldörr som ytterdörr, det skulle jag helst av allt velat ha också! :) /Monica

    SvaraRadera