18 nov. 2010

Dagens husbilder (grått kakel och spacklade väggar)

Inspirationen? Hasseludden Yasuragi.
Vid lunchtid drog jag med Håkan till huset. Det kändes som han måste se vad som händer, han har ju inte varit inne i huset på ett tag. Både Håkan och jag är överförtjusta i våra kakelval. Det här gråa kaklet är så läckert. Jag har ju varit tveksam till fogfärgen men Håkan tycker den är snygg så vi fortsätter med den.

En sak vi inte visste om var att detta var en golvplatta och
därför svårare att sätta upp - ooops! 
Det är grått kakel på alla väggar i det stora badrummet på övervåningen, samma kakel är också i duschhörnan på nedervåningen. Vi beställde, enligt vår entreprenör Lasses instruktioner, 33 kvm kakel. Vi hade då cirka 4 kvm extra. Eftersom det visade sig vara mönsterpassning har lite mer kakel gått åt. I dag fick jag göra en akututryckning till Ekeby kakel och köpa på tre lådor kakel till. Vi hade tur att det fanns tillräckligt med kakel i samma shade/nyans på lager.

Dagens höjdpunkt var dock att jag fick hjälpa lagerkillen på Ekeby med trucken. Jag fick alltså trycka på upp- och nedknapparna så han kunde åka upp i luften för att nå kaklet som låg överst på hyllan. Ibland är det de små sakerna som gör det :)


Det syns inte så bra vad den gravstens liknande saken är. Det ska bli en liten "hylla" bakom toaletten.

Håkans arbetsrum, notera den inbyggda garderoben!
Vi träffade vår målare Håkan för första gången idag. Efter våra egna spacklingsäventyr i garaget så hade vi ett en del frågor om just spackling och målande. Vi var fulla av beundran över hans arbete. Jag har enorm respekt för målare efter att ha spacklat garaget och målat fasaden.

På tal om egentligen ingenting, varför heter alla hantverkare samma sak? Det är så många Thomas (plus Tom och Tommy), Anders, Håkan, Lasse att jag knappt kan hålla isär dem längre.

Vårt master bedroom.
Håkan (målaren) började med övervåningen igår onsdag och alla väggar var färdig nu. Han var också klar med taket i flera rum. Det går undan när proffs gör det! En av de saker jag älskar med Faluhus' standard är att taken är helt släta.

Vacker utsikt från köket - eller inte..
Vår snickare la golv i vårt gästrum på nedervåningen idag. Nu är det bara vardagsrummet som inte har något golv lagt än. Vardagsrummet är just nu bara en enorm lagerlokal. Det får inte plats mer saker i huset så när trappan levererades idag så fick den läggas in i garaget.

En sak som inte prioriteras just nu är förstukvisten. Inget har hänt de senaste
veckorna, men det händer ju massa inomhus istället.
Det var jättekul att Håkan (min make, inte målaren) kom med till Rosenbo idag. En sak som slog oss båda är att vi inte vill lämna huset. Vi vet att vi inte har något vettigt där att göra (förutom att fota lite till bloggen och fråga om allt går bra) och vi är snarare i vägen. Ändå vill vi stanna kvar där, njuta av att bara vara i vårt hus.

2 kommentarer:

  1. Ha Ha! Jag skrattade igenkännande åt namnen på snickarna =)

    Kaklet ser jättesnyggt ut. Det kommer att bli en exklusiv känsla i ert badrum. Och det är ju aldrig fel? SNYGGT!

    SvaraRadera
  2. Tack, tack! Det tog ett tag innan vi hittade kakelplattan, den har en jätteskön, sval och len yta (om man nu klappar på toalettväggarna, den ser ju fin ut också).

    SvaraRadera