16 nov. 2010

Felförsäkrad, jakten på bänkskivorna (över?!) och lite annat

Idag fick jag bekräftat av Faluhus att bänkskivorna kommer nu i veckan och köksluckorna kommer nästa vecka. Det är jättebra nyheter! Varför är det då att så fort jag får positiva besked börjar oroa mig för något annat? Nu undrar jag om bänkskivorna verkligen kommer att passa, att måtten stämmer. Min föräldrar installerade nyligen ett nytt kök och en stenskiva tappades i marken. Jag är därför väldigt medveten om att stenskivor både är tunga, dyra och klumpiga.

<3 svart stenskiva 
Denna vecka är det en snickare som jobbar på Rosenbo och jag vet att han tänker sätta upp köket snart. Under mitt dagliga husbesök så höll han på med att lägga golvet i hallen och där trappan ska stå. Golvet är färdiglagt i köket. Det känns som ett jättesteg framåt när golvet har lagts men sedan täcks det av byggpapp och plötsligt ser huset inte alls färdigt ut.



När jag i förra veckan skulle boka in slutbesiktning med GAR-BO:s besiktningsman upptäcktes ett problem med försäkringen. I börjar av september insåg Håkan av en slump att Faluhus inte hade skickat in några papper alls till Gar-bo men det löstes snabbt. Problemet nu är att de papper som skickades in rörde bara materialet från Svenska husgruppen AB, där Faluhus ingår, inte vår entreprenad. Nu är detta lätt åtgärdat men det är ändå extraarbete.

Vårt hallgolvet heter Cityline och kommer från Höganäs. Källa.
Hallgolvet är fogat och ser fantastiskt ut, i alla fall det lilla jag såg när jag kikade under byggpappen. Väggarna i lilla badrummet är klara och jag är inte nöjd :( Antingen har jag valt en på tok för ljus fogfärg i duschhörnan med grått kakel eller så har de fogat med färgen pärlgrå i hela badrummet. Eftersom jag inte kan se någon skillnad alls mellan fogen på de vita plattorna och de gråa så lutar jag åt det senare.

Källa.
Det är dags att gå och lägga sig, jag har migränhuvudvärk och mår illa :(

3 kommentarer:

  1. Oj oj oj! Min första spontana tanke efter att ha läst detta är: Herregud vad det händer saker nu! KUL, väldigt KUL =)

    Felet med fogen (om det nu är ett fel) skulle jag störa mig mycket på också. Jag vill också ha mörk fog till mörka plattor och tvärtom. Kan de fixa det efteråt? Hoppas, hoppas.

    Kram

    SvaraRadera
  2. De lade fel fog för våra grannar men kunde fixa det efteråt. Om de inte fixar det innan så anmärk vid lutbesiktningen. Vår erfarenhet är att kolla även vad besiktningsmannen kollar...
    /Carin

    SvaraRadera
  3. I morgon ska det kollas om jag har sett rätt - eller helt enkelt är fogfärgblind. Om det nu är fel fog så byts den direkt. Så det är inte ett jätteproblem, men det visar att man måste vara uppmärksam på absolut allting. Pust!

    SvaraRadera