30 nov. 2010

Flytta till ett nytt område

Jag har egentligen inte flyttat speciellt mycket. När jag var jätteliten bodde jag några år i Karlstad och när jag var runt 20 så bodde jag ett år på Östermalm i Stockholm. Annars har jag bott i Uppsala, fast inte hela tiden på samma ställe. Nu är det mindre än tre veckor kvar tills det är dags att flytta igen...

Ah, Uppsala! Källa.
Rosenbo ligger i ett villaområde som jag knappt kände till innan vi började bygga. Jag har fortfarande inte spenderat mycket tid där. Det känns som jag måste början nästa år med att bekanta mig med mina nya kvarter. Eftersom vi flyttar inom samma stad, en stad jag är väl bekant med, vet jag inte om en flytt till ett nytt område innebär så mycket. Å andra sidan kanske jag lurar mig själv, att det kommer vara en stor skillnad att vara villaägare.


Vår gata. Det orangea huset rev vi, fast jag måste säga att
det inte alls ser ut som ett rivningsobjekt på den här bilden. Källa.

En sak är tydlig, Håkan och jag sticker ut lite i vårt område (för de som är bekanta med Uppsala syftar jag nu på villaområdet där vi ska bo, inte lägenheterna i närheten). Vi är betydligt yngre än de flesta och vi har inga barn. Av våra närmaste grannar bor det pensionärer i fyra hus och barnfamiljer i tre. En enkel sökning på Ratsit avslöjar att Håkan antagligen är, med ungefär 10 år, den yngsta villaägaren på vår gatan. Medianålder är nog runt 62 år.

En dag när jag var på tomten i somras hälsade jag faktiskt på ett par som bodde en bit bort. Så där i bifarten frågade de: "Blir det nära till jobbet för dina föräldrar nu?" Ehm... Jag tar det som att jag inte ser ut att vara en dag över 18. Tro nu inte att jag har något emot äldre, jag bara noterar skillnaderna.

En flygbild från 50-talet där huset vi rev finns med. Jag tänkte när jag såg bilden:
"Jag visste inte att vårt hus brukade vara vit"
Sedan slog det mig att det var en svartvit bild...
Besök gärna källan för fler flygfoton över Uppsala! Källa
En annan skillnad upptäckte jag när vi nyligen jobbade i garaget på kvällarna: vårt nya bostadsområde är helt stilla efter 19:30. Det är någon som ger hunden en kvällspromenad men annars så ser man inte många ute. Det var lite av en chock att inse hur mörkt och tyst det är trots att det ligger centralt. På morgonen och när arbetsdagen är över så är det rena lämmeltågen utanför vårt hus, men det är nästan lite ödsligt på dagarna. Vad jag har upptäckt är att hantverkarna tar över kvartern under dagarna. Jag brukar svänga in på vår gata och ibland är det en karavan med hantverkarnas bilar framför vårt hus. Men många andra har också hantverksbilar parkerade utanför sina hus. Det verkar bo fullt av renoverare i vår närhet, säkert glada över ROT-avdraget.

Ett hus som vi ser från vårt sovrum på övervåningen byter just nu hela fasaden (varför gör man det på vintern?) och i somras bytte två på vår gata tak. Det var också en hel del målande och större trädgårdsprojekt. Flera verkar nu ägna sig åt VVS och elarbete om namnen på hantverksbilarna stämmer. När vi målade husfasaden på helgerna i september kunde man höra hur grannarna stod och hamrade och sågade i trädgårdarna. Det kändes mysigt.

Villa Rosenbo, snyggast på gatan?!
Vi var inte så ofta på vår tomt i somras men det var lite Bullerby-känsla när vi väl var där. Barn lekte i trädgårdarna, hallon plockades, äppelträden tyngdes av sin skörd, grillarna var i gång och kvällarna spenderades på altanerna. Jag misstänker att det blir lite mer livat på helgerna under vinterhalvåret, när man är ledig från skola och arbete. Vi är lite dålig på att besöka huset på helgerna eftersom vi vet att det inte finns några hantverkare där och därför kan vi inte komma in i huset. Det är inte så kul att stå i -16 och kika på ett tillbommat hus. 

Vad jag egentligen vill komma fram till är att jag är spänd och pirrig inför flytten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar