25 aug. 2010

Stomresning dag 2

Lastbilen var kortare idag
Dags för våning två att komma. Även om en våning sattes upp igår kändes det fortfarande inte som ett hus. Efter idag känns det mer som ett hus där vi faktiskt ska bo.

Precisionsarbete.
På morgonen var vädret hyfsat, lite molnigt men ändå soligt. Under dagen mulnade det på och till slut började det duggregna. 
Takstolarna är på plats
Idag har huset börjat kännas stort utifrån, framförallt känns det väldigt brett. Vi bygger på samma ställe som förra huset stod, skillnaden är att vårt är 2 meter längre. Det ska bli intressant att se hur intrycket ändras när taket och framför allt vår stora förstukvist kommer på plats.

Vårt hus är gavelställt så detta är sidan mot trädgården.

Snickarna och vi har inte lyckats lista ut varför det inte är panel ovanför fönsterpartierna. Tog den slut i fabriken? Fönsterpartiet på övervåningen tillhör vårt master bedroom och det mindre fönstret till vänster är i vår walk-in garderob. Det var lite svårt att ta bra överblicksbilder på fasaden inifrån tomten eftersom man sjunker ned i gegga. 

Det runda fönstret får sättas dit för hand.
 Jag frågade snickarna om allt hade gått bra idag och det hade det. Inget hade varit skadat i leveransen förutom en plåt över fönstret (se mittenfönstret på bilden ovan). När jag kikade in i huset så såg jag däremot att det har sågats i mellanbjälklagret för att göra rum för köksfläkten. Av någon anledning så har Faluhus haft jättesvårt att uppdaterat sina ritningar med rätt köksritning. De har använt sig av ett tidigare köksförslag där vi har spisen på vår köksö, något vi senare har ändrat.  Nu är det inte hela världen men det är ju bra om alla framtida ventilationsritningar är korrekta. Det underlättar för snickarna och jag slippar oroa mig. Jag hoppas verkligen vårt köksfläktrör kan dras rakt upp utan att krocka med någon bjälke...

Nu ska jag bara ta det lugnt och njuta av att allt har gått bra hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar