17 aug. 2010

Leveranser av hus

Idag var vi och skrev på en spärrförbindelse, Faluhus vill ha en godkänd säkerhet inför husleveransen. Enligt det brev vi fick från Faluhus så MÅSTE spärrförbindelsen vara dem tillhanda senaste 5 arbetsdagar innan husleverans. Dagens datum är den 17:e augusti och husleverans sker den 23:e... Vår bankrådgivare på Handelsbanken har dock pratat med Faluhus och vår säljare har försäkrat oss om att Faluhus inte kommer ställa in vår husleverans. Jag upptäckte det här med spärrförbindelsen igår. Jag har varit lat och inte hämtat min post på en vecka, mycket dumt om man ska bygga hus.

Ett hus kommer lastat! Källa
I posten låg också information om husleveransen. I brevet stod att:

Första lasten med "löstmtrl, syll, virke, skivor mm" anländer på måndag den 23:e augusti 7:00
Andra lasten med våning 1 anländer på tisdag den 24:e augusti 7:00
Tredje lasten med våning 2 anländer på onsdag den 25:e augusti 7:00

Detta är kranbil "modell större <75 ton" Källa.
Det står att allting kommer på "maserfrakt kranbil". Nyfiken som jag är googlade jag på det, jag tror maserfrakt är ett transportbolag. På deras hemsida hittat jag också bilder på två olika modeller av kranbilar. Jag undrar om de kommer få problem med utrymmet, det står att föraren en ska kunna köra intill grunden på en kort- och en långsida. Vår gata är smal och om betongbilen hade lite snävt att backa in på långsidan... Jag hoppas vår byggare har tänkt på allt.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Läser din blogg ibland (halkat in från Mitt i Fålhagen som jag läser nästan dagligen).
    Ja, Maserfrakt är ett transportbolag mycket stora i Borlänge (där jag gick gymnasiet) och med omgivningar. Så jag förrstår att ett bolag abserat i falun inte tyckte det behövdes förklara vilka de var (alla vet ju vad Maserfrakt är), råkade ut för samma sak när jag var ny i Borlänge.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad spännande att huset snart ska komma! Vi ska bygga ett Faluhus i Norge och håller just nu på att spränga och gräva på tomten. Vår husleverans kanske blir v 42. Vi har skrivit på tillverkningsordern men inte fått någon leveransvecka. Kanske vi får besked den här veckan..

    SvaraRadera