16 aug. 2010

Grått, grått, grått

Jag har hela tiden vetat att åtminstone vardagsrummet och master sovrummet skulle vara grått. Jag kom snabbt fram till att kök och vardagsrum kommer kännas mer sammanbundna om de har samma väggfärg. I början var jag inne på en ljusgrå, så där lagom stark. Nu har det dock svängt och jag tittar på mycket mörkare nyanser av grått. Håkan är inte den som backar för djärva färger och när jag är tveksam så säger han snällt "vi kan alltid måla om." Det känns tröstande när det plötsligt känns som livsviktigt att välja exakt rätt nyans.

Så, "go bold or go home" har blivit vårt ledord nu för alla interiörbeslut.

Margareta från Beckers färg till vänster och S2502-Y till höger

Detta är de ljusare gråa nyanser jag tittade på från början. Margareta finns med i broschyren "Vita och grå kulörer" från Beckers färg. Det är en neutral grå färg, den har alltså inga undertoner. Eftersom vårt vardagsrum kommer ha sol stora delen av dagen är detta inte ett problem, en neutral grå kan annars upplevas som väldigt kall. Jag tyckte personligen Margareta var alltför silvrig i tonen. S 2502-Y valde jag för att testa en grå med mycket gult i. Den kändes fel, det blev alltför gul.

Sivert från Beckers till vänster och S 5502-Y till höger

Även Sivert är en neutral grå färg, den är väldigt snygg. S 5502-Y är en kraftfull grå, jag har funderat på att ta den i vårt sovrum. Jag tror det är ett rum som klarar av en så mörk färg.

S 5502-Y, Arthur från Beckers, Sivert från Beckers

Den gråfärg jag förälskade mig i idag heter Arthur, även den med gula undertoner. Jag tjatar om "gula undertoner" men de är viktiga eftersom våra köksluckor, dörrar och lister är i standardvitt, S 0502-Y. Det är en färg med gula undertoner vilket gör att fel undertoner på väggarna skulle göra allt målat i standardvitt såg lite citron-vaniljgult ut. Genom att välja rätt färger för att komplettera standardvitt kan man lura ögat att tro att den är vitare, precis som man kan förstärka det gula med hjälp av andra färger. Jag föredrar att lura ögat.

Eftersom vårt kakel, Glamour, finns på Uppsala färg har jag kollat av färgerna mot det. Arthur tyckte jag kompletterade väldigt bra.

Detta är lite bilder från min stora färginspirationsmapp, jag har tyvärr inte några källor men titta gärna in på länkarna till höger!





Om interiören känns bekant så kan det bero på att Mr Big och Carrie bor här!



En lite rolig sak som hände idag var att när jag varit på färgbutiken så svängde jag förbi Alcro, främst för att filosofera över tapeter. Väl där upptäcker jag att alla väggar är målad i en väldigt snygg grå färg. Fram med min pinsamt stora hög med färgprover. Jodå, jag hade rätt, det är typ färgen Arthur den är målad i - fast Alcros motsvarigheter antar jag.

2 kommentarer:

  1. Vilken ncs kulör har Arthur?! :) ska också måla grått och det är svårt att hitta rätt! Med vänlig hälsning, Sofia!
    Vara gärna till sofiaajonsson@hotmail.com

    SvaraRadera