24 aug. 2010

Recension av IKEA:s Ramsjö-lucka

Vackra Ramsjö. Källa.
Vår tvättstuga kommer vara inredd med ett IKEA-kök. Herr Håkan och jag har ritat upp tvättstugan i deras planeringsverktyg på hemsidan men idag fick vi hjälp med några saker i varuhuset. Jag visste redan innan IKEA-katalogen kom ut att det var Ramsjö-luckan ville jag ha. När vi var på IKEA Uppsala idag fick jag tillfälle att kika lite närmare på den och jag blev ögonblickligen förälskad.

Närbild på Ramsjö från IKEA. Det är svårt att göra den rättvisa på bild.
Det som skiljer Ramsjö från IKEA:s andra vita luckor är lackeringen. Trät syns igenom en aning. Det syns inte på håll och man upplever hela tiden luckan som vit. Jag tycker att Ramsjö känns exklusivare just på grund av detta. Luckan Ädel känns i jämförelse som om att den är lackerad med ett väldigt tjockt lager färg. De olika behandlingarna av luckorna gör att Ramsjö upplevs som aningen mindre glansig, vilket jag inte ser som något negativt. Jag undrar om man strävat efter att Ramsjö nästan ska se handmålad ut. Hur som helst, Ramsjö är utan tvekan den vackraste luckan IKEA någonsin producerat. Jag skulle bli extremt förvånad om inte Ramsjö blev en jättesuccé.

Vi hade tänkt att ha en vit bänkskiva men tyvärr fungerar inga av IKEA:s vita laminatskivor till Ramsjö färgmässigt. Skivorna är helt enkelt för vita, det vill säga inte tillräckligt brutna. Personligen tycker jag Ramsjö gör sig bäst mot en svart stenskiva. Det är inte aktuellt med sten för vår tvättstuga så vi får fundera lite till. Jag fick IKEA-katalogen idag så nu blir det bläddrande i väntan på husleverans.

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad roligt att du hade hittat till mig, så att jag kunde hitta till dig:)
    Nu ska det läsas och tittas ordentligt här. Kul att få följa ert bygge!
    Hälsningar Jennie

    SvaraRadera
  2. Vi valde luckan Applåd från IKEA till vår tvättstuga. Vi handlade ju en vecka innan katalogen så Ramsjö hade jag ingen koll på. Den ser väldigt fin ut.
    Ryggen mår lite bättre, har jag tur o inte blåsten blir värre kanske jag kan få upp ett IKEA-paket till huset idag.

    SvaraRadera
  3. Thank you so much for your IKEA posts. I don't know that my hubby would spend 4 hours...maybe....Hugs, Jan

    SvaraRadera
  4. Pernilla i Värmland27 augusti 2011 kl. 08:39

    Ramsjö är av massivt trä, de andra luckorna IKEA har är av Mdf. Det är den stora skillnaden. Vi köpte Ramsjö till alla våra garderober, supersnyggt! Men luckan upplevs vara lite gråare i färgen när den kom på plats bredvid vita lister och fönsterfoder.

    SvaraRadera
  5. this contact formhe has a good point this pagebrowse around this site check my blogmy company

    SvaraRadera
  6. try this web-site visit this website website here basics browse around this website read review

    SvaraRadera