14 aug. 2010

Så här kommer köket se ut (förhoppningsvis)

Håkan och jag har spenderat dagen på Kakelmagsinet, där vi träffade vår entrepenör/byggare (vad jag nu ska ge honom för titel, han är ansvarig för hela bygget) Lasse Grandahl. Vi har äntligen beslutat oss för kökskakel! Jag tänkte därför berätta lite om hur vårt kök ska se ut. Köket är ett av de rummen vi är nästan helt klara med alla inredningsbeslut. Jag tänkte ge ett litet smakprov...

Det finns tyvärr få bilder online på Hagakök men klicka på länken för flera bilder på olika Hagakök. Bra kök.

Hagakök är Faluhus köksleverantör. Vi valde luckan Amarant i vitt (S 0502-Y) och en svart stenskiva, nero assoluto.

Glamour pearl mattonico. Höganäs kakel.

Jag var lite tveksam till kaklet Glamour pearl från Höganäs som Håkan hade förälskat sig i. Jag berättade om det här. Jag var ute efter ett diskret ljust kakel som inte vara enfärgat. Mycket vitt kakel är kritvitt och skulle därför skära sig med våra köksluckor som har en gul underton. Jag ville inte heller ha ett apriksfärgat eller sandfärgat kakel. Nu på slutet har jag velat en del om jag ville ha ett kakel med mer glans i, glamour är väldigt matt.

Glamourkakel i ett kök!
Tack till användaren Sandra som postade vackra bilder på sitt kök. Källa.

Efter mycket funderande och en hel del googlande efter bilder kom jag fram till att Glamour pearl är det absolut bästa alternativet för vårt kök. Till min förvåning är det också det billigaste kökskaklet vi har tittat på!

Tapwell domino 182

Vi hade bestämt oss för Tapwell domino 182 men vår rörmokare skakade på huvudet och suckade när han hörde det. Han menade att vi kunde få en köksblandare av mycket bättre kvalité till samma pris. En rörmokare borde ju ha koll så vi lyssnade på honom och bytte till en från Mora armatur.


Mora armatur rexx k5. Källa.

Alla våra vitvaror kommer från Siemens, utom vår köksfläkt. Från början hade vi valt en Thermia Optica 660 men vår takhöjd på 2,70 gjorde att det skulle ha blivit en synlig skarv eftersom fläkten måste förlängas för att nå upp till taket. Jag vill absolut inte ha en synlig skarv och tvingade någon stackare på Sallén ringa tillverkarna och dubbelkolla hur man kunde undvika skarvar. Fjäråskupan skräddarsyr sina fläktar åt kunderna så där kunde vi få en fläkt utifrån våra mått - och inga skarvar!
90 centimeter bred blir vår fläkt. Källa.

Nu börjar husleveransen närma sig... 9 dagar kvar!!! Eftersom vi träffade Lasse kunde jag inte låta bli att fråga honom om han trodde att vi skulle kunna fira jul i nya huset. Han trodde det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar