23 aug. 2010

Bara toalettstolen är standard

I fredags lämnade jag in "entreprenadbeskrivning", den innehåller detaljerad information om interiören för alla rum. Det är där vi har skrivit hur vi vill ha golv,väggar, lister och övrig utrustning. För att vara på den säkra sidan har jag där det behövs infogat pedagogiska ritningar . Det är bättre att jag ritar än försöker beskriva när jag inte ens vet vad saker heter. Jag har även skickat med så mycket och tydlig information jag har kunnat komma på. Jag hoppas att detta kommer undvika onödiga missförstånd.

Källa.
Jag inser mer och mer hur otroligt personligt villa Rosenbo kommer bli. Själva huset är ritat bara för oss men även allting inuti har vi själva valt. Det är knappt någonting som är standard längre. Jag fnissade därför till när jag såg denna lilla text på Faluhus startsida (som för övrigt borde få sig en rejäl omstyling):

"Det finns två saker som skiljer oss från andra. Det ena är att vi tillverkar några av marknadens mest energisnåla och miljövänliga hus. Det andra att alla våra arkitektritade hus baseras på ett unikt flexibelt byggsystem som ger dig full frihet att vara med och påverka dess utformning"

Citatet syftar på husdesignen men det är stor frihet när det kommer till inredningen också. Det är inte många saker vi inte har varit och ändrat på - lister, vitvaror, dörrar, handtag, tvättstugeinredning, garderober, golv, badrumsmöbler. Jag vet att vi behöll toalettstolen i standard, men spontant kommer jag inte på något mer.

Herr Håkan och jag längtar efter ett sovrum, vi är trötta på 120-säng! Källa.
Faluhus har jobbat för fullt med att få till ett slutpris med alla vår ändringar, tillval och avdrag. Jag trodde jag inte var en velig person men jag börjar misstänka att det inte stämmer. Jag ändrade också på vår vitvaruoffert i veckan... Jag tror en del i velandet är att vi ska fatta så många beslut. Det är samtidigt det som gör villa Rosenbo så personligt.

Älskar den gråa färgen och spegeln. Källa.
I morgon kommer första husleveransen. SMHI visar lite ostadigt väder för tisdagen när första våningen kommer. Iiiih! Måndagen och onsdagen verkar däremot få okej väder. Vi är så redo för villa Rosenbo att börjar byggas, vi vill inte ha några förseningar.

3 kommentarer:

  1. Spännande med husleverans, hoppas vädret håller i sig för er.

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag ser fram emot bilder på resultatet :).

    SvaraRadera
  3. Jag kommer inte kunna sova inatt, det är ju som julafton i morgon. Min julklapp är en första våning.

    Niina, det blir massor med bilder - och kanske lite filmer.

    SvaraRadera