24 aug. 2010

Stomresning dag 1

ÄNTLIGEN!
Klockan 2 i natt var både herr Håkan och jag klarvakna. Vi var båda så förväntansfulla inför husleveransen. Jag har liknat det vid att längta efter julafton som barn. Klockan 8:20 kom vi till tomten, leveransen hade kommit klockan 7. Det hade gått jättefort att sätta ihop ytterväggarna så när vi dök upp var bara tre-fyra block kvar. Snickarna tyckte det hade gått ovanligt bra.

Bärande innerväggar
Vädret var väl sisådär och på eftermiddagen kom det en riktig störtskur komplett med åska och blixtar. Snickarna fick söka skydd under garaget för att sedan fortsätta göra mellanbjälklagret. Herr Håkan och jag fick ta det lugnt i en soffa på Uppsala färg medan regnet smattrade mot plåttaket.

En ytterdörr kommer lastad.
Jag fick tillfälle att gå omkring lite inne i huset. Många säger att huset kan kännas litet när bara ytterväggarna är klara. Jag fick ingen uppfattning alls, det kanske berodde på att det var så mycket material i huset. Huset kändes inte litet i alla fall.

Ett till fönsterparti finns bakom ytterväggen. Det som syns tillhör vardagsrummet
Jag är redan nu överförtjust i våra fönsterpartier mot trädgården. Totalt har vi tre sådana, två på nedervåningen och en på övervåningen.

Det gröna över dörren är för att taket på förstukvisten ska fästas där.

Det var något med att se vår entré, trots att det är en ful byggdörr, som fick det att knipa i hjärtat på mig. Detta är ju vårt hus, vårt hem, som byggs. 

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om att ni har härliga fönsterpartier. Hoppas ni kommer dit igen och kan fota mera och visa oss.

    SvaraRadera
  2. Kameran är laddad inför morgondagen!

    SvaraRadera