10 aug. 2010

Plåt vs tegel

Vi kommer ha en ganska stor förstukvist. Det är mycket av praktiska skäl (vem vill fumla efter dörrnyckeln utan tak över huvudet?) men även estetiska. Dessutom har jag någon inre bild av hur jag kan dekorera förstukvisten vid olika högtider som jul, påsk och midsommar. Det kommer säkert bli så att det står ett par gamla gummistövlar där, några rullar hundpoopåsar, utbrända marschaller från nyår som vi glömt att ta bort och en klibbig halmfärgad sörja som en gång var en IKEA-dörrmatta. Men i mina tankar ser det stylat ut som inför en Sköna hem-fotografering.

Det är konstigt hur man är tvärsäker på vissa saker men världens veligast gällande andra. Det har aldrig varit några diskussioner om att vi ska ha en svart dubbeldörr och vi visste nästan direkt att vi skulle ha liggande träpanel. Huset skulle absolut ha svart taktegel men frågan är, borde förstukvisten ha svart tegel eller svart plåt?

Tankar om plåt:
Lättare intryck rent estetiskt- för lätt?
Altanen (whenever it may be) på baksidan kommer ha plåttak


Huset ovan påminner mest om vårt hus i dels färgsättning men även hur vår förstukvist kommer se ut. Älskar färgen på huset! Dessutom tycker jag plåttaket ser bra ut (under snön visserligen men det är ju så det kommer se ut några månader per år). Källa: Fiskarhedenvillan


Tankar om tegel:
Rejälare
80-tal???
Dystert och tungt (speciellt när det är svart)
"Tynger ned" intrycket av huset, vilket kan behövas eftersom det är ganska högt.



När jag ser bilden ovan vill jag absolut inte ha tegel på förstukvisten. Källa: Värsåsvillan

Källa: Eksjöhus

Jag har haft lite svårt att hitta bilder på förstukvistar i rätt storlek med svart plåttak. Av det jag sett gillar jag plåttak men ibland är tegeltak väldigt, väldigt snyggt. Fast om jag ska vara ärlig gällande tegel verkar jag föredra rött, framför svart, på förstukvistar. Rött tegel är inte ens är ett alternativ. Maken röstade på plåt och det gäller ju att välja snart...

Om 13 dagar kommer första husleveransen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar