9 okt. 2010

Projekt måla hus.. dag 178..

Min far a. k. a. klättermusen
Gissa vad jag har ägnat det mesta av lördagen åt? Måla, måla, måla. Jag har insett att vi inte kommer hyra en skylift och ta det som sitter högst på fasaden nu i höst. Det får bli i vår istället för vädret börjar bli för kallt.
Det är bra att bilen skymmer marken för vi har verkligen
smutsat ned både trottoar och väg framför vårt hus med sten och lera.
När det regnar så blir det numera äkta geggamoja
på tomten (3-åringen inom mig jublar). 
Innan Håkan och jag ens hade tagit oss till tomten hade våra snickare varit där och arbetat lite - på en lördagsmorgon! De har satt upp ställningar på fasaden och bytt en fönsterplåt som blivit transportskadad. Jag vet inte om Faluhus faktiskt lyckades skicka en plåt till slut eller om snickarna köpte en. Faluhus klarade i alla fall till sist av att skicka plåt och foder till vårt runda fönster. Ser ni det runda hålet högst på gaveln? Så har det sett ut sedan augusti men nu äntligen ska det hända saker!

Om bara det runda fönstret kommer på plats så kan snickarna börja med förstukvisten. Snickarna konstaterade i veckan att ritningarna för förstukvisten inte var korrekta, endast två plintar var inritade men det behövs en tredje för stabilitet. Hoppas de kommer och gjuter snart för jag vill så gärna ha min förstukvist :)

2 kommentarer:

  1. Heja, heja, heja! Vad ni är duktiga! Det ser fint ut, superfint!

    Målar ni en bräda åt gången, hela vägen längs med fasaden? Den kommentaren fick vi av Collorama när vi försökte reklamera vår fasadfärg. Hela huset är flammigt och det beror (enligt dem) på att vi inte har strykt en bräda åt gången. Det måste ju ta 17 månader för en kortsida att göra så. Eller?

    Mvh/Emma

    SvaraRadera
  2. BWAHA! det låter som skitprat ärligt talat. Fanns de instruktionerna skrivna på burken också?

    Vi målar precis som vi vill på bräderna, fungerar jättebra (färgen sitter kvar i alla fall). Problemet är som sagt att det tar så fasligt lång tid. Hade vår fasad varit färdig hade vi varit klara med målningen vid det här laget men som sagt, nästa vår...

    Tänker på er och skickar massa bra tankar!

    SvaraRadera