29 okt. 2010

Gyttja, golvvärme, golv och vackra dörrar

Våra underbara snickare arbetar på för fullt med Rosenbo, även elektrikern var där idag. Nu börjar det kännas som vi kommer någon vart. Det är kul när framstegen är så tydliga som de var idag.

Golvet i mitt arbetsrum
Den största förändringen var att golvvärmen har lagts på övervåningen. Tyvärr hade det blivit lite fel i master sovrum, eftersom vi i framtiden kanske vill ha en öppen spis måste golvvärmen anpassas redan nu för rördragningar (som kommer gå i det rummet). Det kommer fixas till, ingen fara. 

Gästrummet blänker
Väggarna på övervåningen är igenspikade nu. Jag blir lite osäker hur det är med taket men, jag tror, takplattorna är fastskruvade på så gott som hela övervåningen.
Golvet står i vardagsrummet (de svarta förpackningarna).
När golvvärmen är klar så ska vårt 2-staviga ekgolv läggas. Iiiiih! Det känns som ett jättesteg framåt. Jag ser fortfarande det inte som ett hus utan mer som en byggarbetsplats. Tanken att vi ska bo där känns väldigt avlägsen.
Så fin...
I vardagsrummet står inte bara vårt ekgolv utan också en del av våra dörrar från Dooria. På bilden är det skjutdörren mellan köket och hallen. Jag vet redan nu att jag kommer bli nöjd med alla dörrar, både innerdörrar och ytterdörrar.  

Sladdar
Jag vet inte riktigt vad elektrikern gjorde idag. Han fixade i alla fall så det blir ett eluttag ut mot uppfarten. Här är en bild från vår tvättstuga med elskåp, golvvärmecentral och mediacentral. Okej, jag tror det är vad det är... Jag är pinsamt okunnig när det kommer till el. 

Golvvärmecentral
En till golvvärmecentral finns på övervåningen, i det som ska bli mitt arbetsrum. Centralen är placerad bakom en dörr så den kommer inte bli så synlig.

Fri från byggnadsställningar! Wee!
Även på utsidan har det skett lite förändringar. Långsidan mot garageuppfarten har blivit av med byggnadsställningarna! Det kommer kännas som ett stort steg framåt när fasaden är klar. Vårt mer eller mindre legendariska runda fönster är fortfarande inte på plats. Snickarna har inte riktigt haft tid med det. Jag ryser när jag tänker på det runda fönstret, jag är säker på att något kommer krångla när de väl ska sätta dit det. 

Fattas något kanske
Långsidan är inte klar än, det fattas ett litet tak över sidoentrén. Ytterdörren och foder ska dit också. 

Åker, eller vår gång till huset?
Det har uppstått ett litet problem på framsidan av huset. Där vi ska ha vår gång upp till huset var det tidigare gräsmatta och en tulpanrabatt, men den är borta sedan länge. Nu har det blivit leråker, eller rättare sagt, geggamoja. Det är kletigt och kladdigt. För att ta sig in i huset får man leka "inte nudda mark" och hoppa mellan plankor. Dessutom börjar geggan sprida sig till trottoaren. Det kommer bli någon sorts räddningsaktion i helgen. Vi har för mycket grus på baksidan så det kommer vi köra till framsidan. Kanske det blir en provisorisk bro av lastpallar? Det är ju bra om Håkan och jag kan ta oss in i huset när vi bor där utan att vada i gyttja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar