15 okt. 2010

Dröm stort

Jag har varit arg, ledsen, frustrerad och förtvivlad i veckan över vårt bygge. Vår entreprenör berättade i veckan att vi skulle bli tvingade att skjuta upp inflyttningen till 20 januari om vi inte fick ordning på leveranserna (som är försenade, uteblivna, felaktiga). Vi har verkligen försökt styra upp det så mycket vi kan själv. Som jag skrev tidigare vägrar jag ge upp tanken på att vi kan vara inne innan jul.

Vår fasad är ännu inte klar, men snart kanske! Källa? (säg till om du vet)
Idag har det trillat i flera bra nyheter, bland annat kommer lösullen på tisdag, köket är beställt, fönstersmygar och fönsterbrädor skickas på måndag, kakelofferterna är mer eller mindre klara, vi har fått en egen kontaktperson hos Faluhus.

Denna vecka har Rosenbo varit ett heltidsjobb så jag hade lite kul när jag hittade en artikel om ett annat nybygge. Vad sägs då om denna skyskrapan som det snart dags för miljardören Mukesh Ambani att flyttar in i tillsammans med sin familj på fyra? Jag läste om skyskrapan, eller Antilia som den är döpt till, och höll på att storkna vid tanken på att administrera det bygget. Är man miljardär så lär man ju betala en liten slant för att någon annan ska göra jobbet. Jag tror knappast herr Ambani själv har stått och murat sitt garage för 160 bilar eller jagat köksleverantörer.

Storhetsvansinne? Källa.
På senaste avsnittet av Arga snickaren var det några som själva försökte bygga ett hus på 300 kvadrameter för en familj på tre. Jag ville bara skicka iväg dem på långsemester för de såg ut som byggångest personifierat. Håkan, Kenzie-vovven och jag ska ju få sträcka ut oss på cirka 185 kvadratmeter. Vi har faktiskt haft lite problem med att bestämma vad vi ska göra med alla rummen - ja, vi har enorma I-landsproblem! För att vara ärlig så har vi inte tillräckligt med möbler för att ens möbler en våning.

Skyskrapan Antilia får mig att tänka på det kända monsterbygget The Manor i Holmby hills, Los Angeles. Candy Spelling, hustru till den legendariske Tv-producenten Aaron Spelling (Charlies änglar, Dynasti, Beverly hill 90210, Melrose place), byggde ett jättehus på över 5200 kvadratmeter och 123 rum eftersom hon inte förstod ritningarna. Hon gjorde alla rum större och större eftersom hon tyckte de såg för små ut på papper. Jag kan på sätt och vis hålla med Candy, det är svårt att uppfatta hur stort ett rum kommer bli utifrån en ritning. Det är väl värt att att kika på den här rundturen som Candy ger av huset, ignorera reklamen i början för att fascineras av dockrummet, presentinslagningsrummet (ett av tre) och antalet badrum.

För cirka 150 miljoner dollar kan det bli ditt. Nu ska jag njuta av helgen och att det ser lite ljusare ut för vårt "lilla" hus.

1 kommentar:

  1. Håller verkligen alla tummar för att inflyttning kan bli möjlig till jul!
    Trist att höra om plåt och foder till det runda fönstret - som dessutom kom bort en gång också på Schenker:/
    Ingen bebis här ännu och jag tror det är några dagar bort än också.
    Lycka till nu! Det är spännande och roligt att följa er här:)

    SvaraRadera