24 okt. 2010

Problem & lösningar - en bygguppdatering

Jag tänkte göra en lite sammanställning av vad vi har haft för oss med bygget veckan som varit och vad som är på gång.

Vi har haft ett personligt möte med två representanter för Faluhus eftersom vi skrev ett - ehm- argt brev där vi tydligt beskrev att leveransproblemen hotade hela vårt bygge. Nu har vi en egen kontaktperson på Faluhus och de vet exakt vilka problem vi har haft. När jag listade upp vilka problemen blev jag chockad. Det har varit mycket problem. Jag hoppas att det blir rejäla ändringar och det finns redan vissa positiva tecken.

Vårt kök från Hagaköket, som skulle ha levererats vecka 45, var inte beställt upptäcktes det nyligen. När en köksbeställning gjordes fick vi beskedet att köket skulle komma vecka 50 - iiih! Efter att Faluhus pratat med Hagaköket så kommer nu köksleveransen vecka 45. Det är en enorm lättnad för oss.

Trappan är beställd och levereras vecka 45 (mycket som händer då).

Vi har okejat våra kakelofferter och gjort beställningar. Vi hittade ett italienskt grått kakel på Ekeby kakel men resten köper vi via Kakelmagasinet. Jag är väldigt nöjd med våra kakelofferter, vi använder mindre än hälften av den summa vi hade avsatt.

Vi bestämde utomhuslampor och beställde de via Sallén. På fredagen hämtade jag tre stycken lampor, åtta stycken av en annan version kommer senare.

Vår säljare åkte personligen med mig för att hjälpa till vid bestämmandet av sockel-, dörr-, tak- och fönsterlister. Inga beslut fattade än, varför har alla brädgårdar samma sortiment?! Buuu!

Spröjsen på flera fönster satt fel och på torsdagen kom en snickare från Traryds fönster för att rätt till det. När jag tittade på fönstren efteråt upptäckte jag till min förvåning att flytta spröjsen de få millimeter de satt fel gjorde en stor skillnad. Det ser så mycket snyggare ut.

De felaktigt placerade plintarna togs upp och tre nya gjordes.

Plåt och foder till det runda fönstret står just nu och bara väntar på att sättas på plats. Håll tummarna att allting passar!

Träull sprutades in på vinden.

Väggarna på övervåningen är igensatta nu.

På måndag kommer det en del leveranser: två paket från Dooria med de innerdörrar och skjutdörrar som fattas, ett paket med det golv från Kährs som saknas och en leverans med smygar och fönsterbänkar. Dessutom måste jag se till att det levereras lite lister dit.

Jag har också gett upp tanken på att flytta in innan jul, den bistra sanningen har sjunkit in. Det känns tufft, jag ska inte ljuga. Å andra sidan vet jag att när vi väl flyttar in, så kommer det kännas fantastiskt.

2 kommentarer:

  1. Det kommer att bli FANTASTISK! Jag är helt övertygad!

    Jag har dock fortfarande svårt att inse att ni inte kommer vara inne före jul när ni kommit så mycket längre än oss. Hur många snickare är på plats samtidigt hos er?

    Spännande med leveranser imorgon! Jag håller tummarna!

    Mvh/Emma

    SvaraRadera
  2. Vi har två snickare och ibland en snickarlärling, eller jag tror att han är snickarlärling åtminstone.

    Jag hoppas att det blir fantastiskt. Tack för ditt fantastiska stöd!

    SvaraRadera