3 dec. 2010

Nu byggs det mer!

Vardagsrummet, snart med ekgolv istället för verktyg.
Arbetet på Rosenbo rullar på och jag har några, i mitt tycke, jätteroliga bilder att visa. Det är så kul när arbetet syns tydligt. Idag har plattan spacklats i vardagsrummet, det betyder att golvet kan läggas där snart. Det är bara vardagsrummet som inte har golv nu. Det här är första gången jag ser vardagsrummet utan massa byggnadsmaterial.

Här ska det städas!
Byggdörren är borta och istället har vi vår svarta ytterdörr. Den har inte kommit till sin rätt riktigt än eftersom den är riktig, riktigt dammig. När jag såg dörren från gatan trodde jag den var täckt i frost, men det var sågspån.

Här syns att köksfönstret har fått lister och foder.
Våra snickare var inte jätteglada över handtagen vi valt eftersom det krävs millimeterexakthet för att få dem rätt. Fast, som jag har sagt tidigare, är våra snickare superduktiga och se hur fint det blev!

Knoppar och handtag

Stora tillbyggnader på gång.
Kolla vad som har hänt här! Bygget med förstukvisten har börjat, äntligen kan fasaden bli klart.

Våra fantastiska snickare! Jag är glad att det "bara" var -4 idag,
inte -16, så de fick liiiite skönare arbetsförhållanden.
Jag har längtat efter förstukvisten, jag kan inte förklara varför den är så viktig för mig. En del är att det ska bli roligt att ha fasaden klar. På grund av förseningar så har det gått snigelsakta att färdigställa fasaden, därför har vi bara målat ungefär halva huset. Målandet ska vi slutföra nästa år.

Vi har ju haft problem med trappan. Det har varit osäkert om vi kommer in till jul, något som är väldigt viktigt för oss. Nu är det bestämt att slutbesiktningen flyttas från den 17:e december till den 21:a december för att ge hantverkarna tillräckligt med tid att göra huset klart. Met går knappt en dag utan att det upptäcks att något fattas eller är fel. Nu har vi inga marginaler längre, det kommer hänga på håret.

Förresten, i natt drömde jag att en trappa levererades och monterades av snickarna. Den var rak, inte U-formad som den ska vara. Därför sågades det, utan vårt godkännande, upp ett hål i golvet i TV-rummet på övervåningen ned i hallen på undervåning. När jag börjar drömmar om felaktigt byggmaterial är det dags att ta en paus.

Trevlig helg på er alla!

2 kommentarer:

  1. MY GOD vad snygg er ytterdörr är! Superfin, verkligen!

    Vad kul att det kommer bra nyheter (också) och att ni får njuta av er förstukvist.

    SvaraRadera
  2. Vad är det för kök Ni valde?

    SvaraRadera