13 dec. 2010

Metallben & trappleveranser

Hela helgen har varit hektisk, vi har firat min mors 60-års dag i tre dagar. Pust! Jag behöver lite julledighet nu! Fast det går inte, vi är ju på på slutet av det stora husbyggaräventyret.

Blogger krånglar så det blir inga nya bilder idag, men den här bilden med vovven är
så gullig att den är värd att visas igen. Källa.
Vår trappleverantör ville inte skicka våra plansteg med expressbud utan Faluhus' godkännande, med vanlig leverans hade de kommit fram på onsdag - på tok för sent. Vi har så otroligt tajt om tiden nu. I morgon förmiddag kommer vår kontaktperson på Faluhus personligen hämta planstegen i Farsta och köra dem till oss. Jag kommer inte kunna slappna av förrän hela trappan är på plats.

När vi svängde in på vår gata idag kunde jag inte låta bli att skratta. Utanför vårt hus stod: snickarnas två bilar, målarens bil och rörmokarnas två bilar. Under dagen kom också plåtslagare, vår entreprenör Lasse och Uppsala vatten. Det bankas, målas och monteras för fullt! Arbetet med förstukvisten går framåt med stormsteg och den är precis som jag önskade. Vår snickare gör ett jättefint arbete. Uppsala vatten kopplade in vattnet idag och det har målats på nedervåningen. I morgon har jag hört att vi ska få el och att elektrikerna kommer vara där de närmaste dagarna för att göra i ordning.

Tvättstuga utan metallben
Vi skruvad ihop stommarna till tvättstugan idag. Vi hade köpt en sockel till möblerna men snickarna påpekade att det var opraktiskt. Det skulle vara bättre om möblerna stod på metallben. Det är inte alls lika fint, men jag inser fördelarna och gick med på en ändring. Jag kommer förhoppningsvis inte spendera så mycket tid med att titta på våra tvättstugeben.

Entreprenör-Lasse berättade att det kommer det en städfirma på måndag, dagen innan slutbesiktningen, och städar huset. Superhärligt! Det finns nog en hel del byggdamm där... Jag tror vi kommer ha fullt upp med annat, städa kommer inte vara det första vi vill göra när vi flyttat in

Jag har börjat förbereda mig för flytten. Bredbandet är uppsagt sen länge men jag har nu kontaktat mitt försäkringsbolag för att ordna med försäkringen. Något som fick flytten att kännas verkligt var att adressändra, dessutom måste man plötsligt lära sig ett nytt postnummer. Håkan har också sålt några möbler på Blocket som vi inte ville ha i det nya huset. Mycket av våra tillhörigheter är redan nedpackade men jag måste ordna lite lådor till de sista sakerna - som alltid är fler än vad man tror! Jag försöker att inte packa i sista stund, det blir så stressigt då.

Det är åtta - snart sju! - dagar kvar till slutbesiktning, då vi får husnyckeln i handen. Jag har inte riktigt förstått det, men jag längtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar