10 dec. 2010

Massa med grått

Efter att ha sneglat på bostadsannonser och bloggar förstår jag att svenskar är tokiga i att måla vitt. Jag pratade lite med vår målaren som bekräftade att vitt var den överlägset mest populära färgen. Vi får väl anses gå lite mot strömmen eftersom vi har endast två rum med vita väggar. Det ena rummet är ett gästrum på nedervåningen där vi ville hålla färgskalan neutral och i det andra rummet, också ett gästrum fast denna gången på övervåningen, så är det en kompromiss mellan Håkan och mig. Jag fick nämligen inte tapetsera hela rummet, utan endast ha en fondvägg. Fast jag har inte gett upp om att tapetsera alla väggar där.. hmm..

TV-rummet, tror det bara är en strykning på bilden.
Istället för vitt har vi valt en ljusgrå färg som vi använder i - djupt andetag! - hallen, vardagsrummet, köket, trappan, TV-rummet och Håkans arbetsrum. Pust! Tanken är att rummen och de två våningarna ska hållas samman genom en genomgående färg.  

Håkans arbetsrum, två strykningar. 
Vi älskar grått så mycket att vi har använt den i ett till rum, vårt master sovrum:

Den som syns i högra hörnet är vårt badkar. Nej, vi ska inte ha ett badkar i
sovrummet. Det vilar sig på väg till badrummet ;)

Varje gång jag kommer in i vårt master sovrum kan jag inte låta blir att säga: "jag älskar den här färgen!!" Det kanske är svårt att se på bilderna men den här grå är markant mörkare än i resten av huset. 

Walk-in i master sovrummet med byggpapp på golvet.
Jag ser fram emot att se hur jag kommer uppleva färgerna när golvet har avtäckts. Just nu skyddas alla golv av vit byggpapp. Den där byggpappen är intressant, man ser snickarna lägga golvet och det känns nästan som ett färdig hem. Nästa dag ligger det byggpapp över golvet och direkt ser det ut som en byggarbetsplats igen. När jag får se lite ekgolv vet jag att det är snart dags att flytta in

11 dagar kvar till slutbesiktning (det känns som jag kör en egen variant av julkalendern). 

3 kommentarer:

  1. :-) Vi har också grått i hela vårt hus och kommer att ha den i vårt nya hus också. Färgen heter Drivved och är sååå fantastisk fin.
    Bra val! :-)
    Snart får ni flytta in i fina huset!

    Vi kommer också att välja Ädel i tvättstugan.:-)

    / Sandra

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också grått!! De vita snickerierna kommer fram så vackert mot det gråa och det ser sofistikerat ut!

    Vad är det för färgkoder på era gråa? Det är så svårt att hitta rätt färg och jag har med intresse följt fasadens färgval och målning.

    SvaraRadera
  3. Det blir riktigt bra!
    Vi tillhör ju den stora skaran som har vitt nästan överallt, men jag tycker att era grå väggar blir väldigt bra=).

    Vilken lycka att snart flytta in!

    Ha en bra vecka!
    Kram Clara

    SvaraRadera