9 dec. 2010

Misstag och ändringar i tvättstugan

Nu vet jag vad maxgränsen går för hur länge herr Håkan kan vara på IKEA, vid 4 timmar slutar löften om korv med bröd och kaffe att fungera. Vi var på IKEA för att handla ett kök till vår tvättstuga (det låter udda när man skriver det så). Vad vi trodde skulle gå snabbt visade sig ta flera timmar, konstigt nog så vet vi inte riktigt var tiden gick och vi hann inte ens med allt vi skulle göra.


Källa
Till tvättstugan ville jag jättegärna välja luckan Ramsjö som lanserades i höstas. Det jag inte gillade var att färgen var markant vitare (inte mycket gula undertoner) än standardvit (S 0502-Y) som vi har på dörrar och fönster. Jag tycker inte om att kombinera olika vita färgnyanser i samma rum eftersom de lätt påverkar varandra negativt. Den kritvita Ramsjöluckan gjorde att de vita laminatskivor vi ville ha plötsligt såg smutsiga ut eftersom de var brutna i gult. Det enklaste var helt enkelt att välja en annan lucka.

Ädel i ett kök. Källa.
Vi valde därför luckan Ädel, en riktig gammal goding i IKEA:s kökssortiment. Den påminner också mycket om vår kökslucka.
Ädel i närbild. Källa.
Det är tänkt att vår tvättstuga ska se ut så här:


Till höger om diskhon ska vår tvättmaskin stå. Vi valde bort torktumlare av miljöskäl och för att vi inte ansåg att det var värt att lägga ut pengar på en. Jag använder aldrig torktumlare, delvis för att jag vill skydda mina kläder. Känner vi ett skriande behov efter torktumlare så kan vi lätt sätta dit en senare.

Till vänster om diskhon har vi ingen skiva och där ska tvättkorgen stå. Här finns också ett av de misstag vi har gjort under husbygget. Vi insåg inte att vattnet skulle dras in där och därför krävdes det att vi hade en mätare som lätt kunde läsas av. Egentligen skulle vi ha vår tvättmaskin där men det var självklart helt omöjligt. En idé vi har är att ordna med en mindre löstagbar bänkskiva, då får vi mer bänkyta men kan komma åt mätaren när det behövs. Vi ska testa hur tvättstugan fungerar för oss först.


Dörren närmast på bilden är en ytterdörr. På motsatt sida finns ett städskåp, men vi valde inte någon inredning eftersom vi måste göra ett litet IKEA-hack. Vår mediacentral finns bakom högskåpet, vi ska därför göra ett hål i baksidan på skåpet för att komma åt den. Jag hoppas verkligen att alla mått stämmer för det är ganska mycket som finns på den väggen, bland annat golvvärmecentral, proppskåp och bergvärmepump.


Vi har valt ett svart klinkergolv i tvättstugan, samma som i badrummen men med större plattor.

Eftersom det är så obotligt trist att tvätta så piggade vi upp tvättstugan med en starkare karibiskblå. Jag ville egentligen ha turkosa väggar men Håkan röstade ned det :( Sedan den här bilden togs har bergvärmepumpen kommit på plats.

Vi ska också för första gången testa att få varor hemkörda från IKEA, det verkar väldigt bekvämt och de ska till och med bära in dem åt oss. Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar