2 dec. 2010

Kommer vi kunna flytta in till jul? Kanske...

Jag var ju inte så glad i gårdagens inlägg. Det har (återigen) krånglat rejält med bygget. Denna gång gäller det vår trappa. Eftersom jag var lite nervös över trappan skickade jag över bilder till vår entreprenör lagom till att trappmonteringen. Om något var fel så skulle snickarna se det direkt. Så här skulle trappan se ut:

Trappkunskap: Planstegen har ek på bilden och sättstegen är vitmålade. 
Gissa vad som har hänt? Självklart har ett misstag som hade gjorts. Det som kallas plansteg, alltså det man "går på", var i vit mdf, inte ek som vi hade önskat. Vi hade nämligen i maj ändrat sättstegen, det som "stänger igen en öppen trappa", från ek till vitmålat trä. I ett mail till Faluhus skriver jag: "Jag vill ha vita plansteg", låter väl tydligt? När vi sedan får den reviderade tillverkningsorden står "Fru Puff önskar via mail den 26/5 vita sättsteg."

Ehm, nej, det önskar jag inte alls. Jag ser det misstaget och skrivet ett brev där jag poängterar: "Trappan - sättstegen ska vara vita". Resultatet blir att någon skriver till i tillverkningsorden "Sättstegen ska vara vita enligt Fru Puff", men att planstegen inte ska vara vita står kvar. Resultatet är att vi får en helvit trappa.

Stege istället för trapp ett bra tag till
Vi vill självklart inte ha en helvit trappa och det bästa alternativet är att få nya plansteg levererade. Problemet är att vi kan få nya plansteg först den 13:e december och vi ska ha slutbesiktning den 17:e december. Huset skulle alltså inte vara klart till besiktningen. Lösningen verkar just nu bli att slutbesiktningen flyttas till den 21:a december.   

När jag stod och diskuterade med snickarna hur vi borde göra med trappan så såg jag något väldigt oroande i badrummet. Snickarna höll på att sätta ihop en badrumsmöbel och den såg ut att ha två handfat. Vi ska bara ha ett... Hela badrumsmöbeln är fel. Det är första gången jag genuint känt att nu går det inte längre, vi klarar inte det här. Jag var så arg och ledsen, men vad ska vi göra? Det är bara att skratta åt eländet, bita ihop, fortsätta kämpa och komma ihåg att slutresultatet blir bra. Fast det är slitigt just nu, jag vill ha jullov!

2 kommentarer:

  1. Vi bygger hus med Arkitekthus som fram till nyss ägdes av Svenska Husgruppen, precis som Faluhus... och vi har också haft galet mycket strul med försenade leveranser och felaktigheter. Precis som ni har vi slutbesiktining om två veckor med hopp om att få fira jul i nya huset.
    Lycka till med resten, det ser jättefint ut.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att vi - tyvärr - inte är ensamma om våra problem. Det har varit tufft att försöka styra upp bygget när så gott som inte en enda leverans är helt korrekt, ni vet säkert allt för väl hur det är. Jag håller tummarna för att vi båda är inne lagom till jul!

    SvaraRadera