20 sep. 2010

Fasaden börjar bli klar

Garaget, nu med tegelpannor utlagda 
Jag tycker det är så roligt att få visa dagens framsteg. Jag tycker våra snickare verkar arbeta på i rasande fart (så länge de har material). Vårt garage har fått tegelpannor och jag älskar att vårt garage har samma färger och typ av panel som Rosenbo. Det blir enhetligt, vilket jag gillar. Jag vet inte om något har skett inuti garaget och jag tänkte faktiskt inte på att försöka kika genom fönstret.

Vårt garage ska isoleras, något jag inte tyckte var nödvändigt men när vi satt i ett möte och diskuterade det så vänder sig herr Håkan till mig och säger gravallvarligt "Om inte garaget är isolerat får tigersågen bo i vardagsrummet." Vad säger man då? Självklart, ska vi ha ett isolerat garage, älskling!

Den här sidan har sol så gott som hela dagen.
En långsida har helt blivit klar utvändigt och byggnadsställningarna har tagits bort. Woho! Spana också in våra läckra stuprör, herr Håkan ville absolut att de skulle vara svarta och jag tycker de ger en snygg kontrast mot fasaden.

En sak jag ser fram emot är vår "riktiga" dörr, men det är ett tag tills dess.
Arbetet med förstukvisten har påbörjats liiiiite. Ser ni plintarna? Det ska också byggas ett litet tak över sidoingången.

Rosenbos fasad mot trädgården.
Baksidan som har sett så sorgligt ut (mer om det här) har nu fått panel. Med en gång känns den helt förvandlad!

Om ni undrar hur projekt måla rosenbo gick i helgen kan jag meddela att det var en del motgångar i form av regn. Många spikhål blev duttade med grundolja och en del panel blev målad. När snickarnas ställningarna försvinner från huset så ska vi verkligen sätta igång med målandet.

Här kommer vår uppfart till garaget vara.
Resten av tomten är fylld med material och skräp - som vanligt med andra ord. Nu säger jag absolut inte att våra snickare inte håller fint omkring sig, tvärtom! Men mina visioner av en höstvacker trädgård är loooong gone. Bygger man hus ser tomten ut som en byggarbetsplats, så enkelt är det. Vi får satsa på trädgården nästa år.

Gräsmatta? Kanske nästa år.
Där det ser ut som en jättemullvad har gått lös på tomten är hålet för bergvärmen.

Det känns jättebra att arbetet går framåt, att något konkret händer. Det kommer leveranser och de problem som har uppstått/uppstår verkar lösa sig. När jag är lite Ior-dyster över byggtrassel säger Håkan alltid att allting kommer självklart ordna sig. Det finns inget att oroa sig för. Han har nog, för en gångs skull, rätt (!)

2 kommentarer:

  1. Kul att hitta hit! Precis sådär ser det ut på vår tomt också, en fin gräsmatta tänker jag mig till våren/sommaren 2012 har fått för mig att det är bäst att så på höstkanten. Är det så tro?

    SvaraRadera
  2. Tidig höst eller på våren (när jorden har värmts upp) har jag fått för mig. Det viktigaste är att det är hyfsat varmt en längre tid så man kan vattna rejält och gräset verkligen rotar sig. Aaah.. vad jag längtar :)

    SvaraRadera