7 sep. 2010

Fler leveranser till oss

Villa Rosenbo ska få lite takpannor.
Det har varit dåligt med bilder på husbygget, det beror på att våra hussnickare inte var där förra veckan. Nu är dom tillbaka - wee! - och snickrar för fullt. Idag kom två leveranser med material till tomten: isolering och takpannor. Egentligen borde takpannorna komma med husleveransen men av någon anledning blev det inte så.
En kranbil kommer lastad med takpannor.
Med en kran så hissades tegelpannorna upp på taket där snickarna lade ut dem i mindre, regelbundna högar över hela taket. De kunde inte lägga ut takpannorna eftersom det fattades plåtmojsar (= något som jag har absolut ingen aning om vad det heter men man behöver det för att kunna lägga pannorna). Plåtmojset (eller vad det nu kallas) kommer i morgon tillsammans med bland annat hängrännor. 

Vi kommer ha svart tegel och svarta plåtdetaljer som till exempel hängrännor. Knutarna och fodren kommer målas vita och fasaden grå. Fråga inte vilken grå färg det ska vara för Håkan håller på att få nervsammanbrott av sin veliga fru. Hmm...

 Det lilla fönstret hör till vår walk-in closet.
Chauffören som kom med isoleringen sa på mycket bred skånska att vårt hus var väldigt grannt. Huset har sett lite konstigt ut tycker jag med all plast som stuckit ut och fladdrat i vinden. Nu börjar den försvinna och huset ser mer "helt" ut. 

Jag fick gå in i huset idag och med risk för att låta fånig så blev jag tårögd. Det är vårt blivande hem och det är så underbart att vi ska få bo där. En del säger att huset upplevs som litet under byggandet. Just nu tycker jag att det känns stort och med högt i tak. Tyvärr har jag inga bilder inifrån huset eftersom kamerabatteriet hade tagit slut. 

Benders levererar tagelpannor.
På gavelsidan mot gatan så kommer vi ha ett runt fönster. Huset som stod på tomten tidigare hade ett halvmånefönster på vinden men vi tyckte att ett runt var finare.

Har en orkan dragit fram? Nej, här bygger vi hus!
Vår stackars tomt ser hemsk ut och jag börjar inse att det inte kommer se bättre ut på många, många månader. När snön kommer så slipper vi i alla fall se det värsta... Om någon undrar så har stolarna på bilden inte blåst omkull utan det är vår säljare Olle som har demonstrerat hur man ska ställa dem för att undvika att de blir smutsiga. Jag brukar sitta i en av de där stolarna medan jag tittar på när herr Håkan arbetar hårt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar