13 sep. 2010

Projekt måla garage blev projekt måla garage och lite hus

Garageporten kommer bli svart och målas av vår garagesnickare Björn.
Hela helgen har ägnats åt att måla och jag är fortfarande inte helt återställd. Vårt mål var att måla färdigt garaget, vilket vi nästan lyckades med men på något sätt så lyckades vi måla en hel del av Rosenbo... ehm.. Mer om det senare! Så fort Alcrobutiken öppnade på lördagen köpte vi två 10-litars burkar varmgrå färg och en 10-liters burk tonad vit. Det blev också några extra penslar (man kan aldrig ha för många). Förutom Håkan och jag så hjälpte mina föräldrar till under både lördagen och söndagen. Sedan första gången vi berättade att vi skulle bygga hus har min pappa har längtat efter att vingla på en stege med penseln i högsta hugg. Han var med andra ord superladdad, vilket vi andra också var, även om vissa behövde lite kaffe för att vakna till (=Håkan).

Det ingen nämner när de talar om fasadmålning är vilken otrolig work-out det är för armar, axlar och nacke. Hus har massa små hörn och vrår som kräver extremt oergonomiska arbetsställningar för att komma åt. Den gråa färgen krävde två strykningar och den vita tre. Vi har fortfarande lite vitt kvar att måla på garaget men annars är det klart.

Hussnickarnas byggnadsställningar står kvar på båda långsidorna.
Håkan har haft semester i tre veckor och vi hade hoppats att vi kunde måla klart Rosenbo under den tiden. På grund av materialtrassel så är fasaden fortfarande inte klar så Håkan gick tillbaka till jobbet den här veckan. Vi kunde inte motstå att börja med fasaden när vi väl hade färg eftersom vi vet inte hur mycket tid vi har framöver. Vi vill absolut bli klara med fasaden innan vintern. Dessutom är det bara så lockande att få göra något konkret för att färdigställa huset!

Vi gjorde en första strykning på första våningen, vi målade tills den gråa färgen tog slut helt enkelt. Vi maskerade också runt alla fönster på första våningen och målade dem en gång. Knutarna kunde vi ta två gånger. Min mamma städade också vår soptipp, ehm, tomt. Snickarna har fått dit en liten container så några brädhögar har försvunnit.
Dubbla knutbrädor, nääästan klart.
Vårt hus har ett ganska traditionellt utseende eftersom vi bygger i ett område med villor från 20- och 30-talet. Rosenbo har lite New England-influenser men annars så utgick vi mycket från husen i området. Jag som älskar arkitektur, och även läst det på universitet, förkovrade mig i underbar 20-talsklassicism för att få inspiration till Rosenbo. En detalj som är typisk för den stilen är markerade knutar, vilket jag totalförälskade mig i. Våra knutar kommer därför ha dubbla knutbrädor (men jag skippar de antika inslagen som var vanliga). Nu är knutarna är inte helt klara men man kan se hur det kommer se ut på långsidorna. Eftersom vårt hus är ganska bastant, med två fulla plan, "klarar huset av det". Jag tror en enkel knutbräda skulle ha sett för fjuttig ut på långsidorna.

Plåstrad fasad
Vi var lite ängsliga för vädret som var gråare än vår fasadfärg. Vi hade supertur och slapp regn både under lördagen och söndagen. Så vi kunde fika och luncha utomhus, mycket mysigt. Vi var på tomten cirka 8 timmar per dag. Jag tyckte det gick jättebra för oss, men man blir trött både mentalt och fysiskt. När man målar är man så fokuserad att man blir aningen zombieaktig. Vi var också ganska ambitiösa och höll ett högt tempo.

Den viktigaste frågan är kanske, blev det rätt fasadfärg? Det är svårt att välja fasadfärg så jag var nervös. Det var först när vi målade de vita detaljerna som jag kunde pusta ut. Vi lyckades välja rätt!

Jag kan berätta att idag kom en leverans till tomten. Håkan tjatade på Schenker att den skulle komma idag, inte i morgon. Han tog också emot leveransen själv, inga snickare har jobbat på huset idag. Håkan sa att leveransen var vidrigt tung eftersom den bara bestod av plåt. Nu kan våra snickare ÄNTLIGEN lägga takpannorna! Det känns lite bättre med ett riktigt tak på huset tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Hej:) fin färg på fasaden!:) vi ska måla vårat hus, och skulle jättegärna vilja veta vad ni har för färg på erat hus/garage ☺️

    SvaraRadera