22 sep. 2010

Mini-break på Villa Anna

Villa Anna ligger ett stenkast från Uppsala domkyrka
Ibland behöver man mini-break. Håkan och jag har precis kommit tillbaka från att ha firat 6 månader som gifta. Det blev en natt på Villa Anna här i Uppsala, vi kände att vi behövde skämma bort oss. Villa Anna har både restaurang och 11 stycken hotellrum i ett vackert 1800-tals hus. Jag minns det fortfarande som pastorsexpedition men av den verksamhet finns det inga tecken kvar. Det har skett en totalrenovering till ett modernt och genomtänkt hotell. Vår svit var underbart bekväm och vacker. Där fanns allting jag tycker är avkopplande lyxigt: sänglinne av högkvalitet, många kuddar, fluffiga handdukar och exklusiva toalettprodukter (Thierry Mugler). Vår svit hade även två av mina absoluta inredningsfavoriter; brittiska tapeter (Cole & son) och stolen Louis ghost. Med andra ord så ville vi inte lämna sviten för vårt temporära boende på 23 kvm.

Carpe diem sängen var gudomlig och med
Håkan som måttband kunde vi konstatera att den var 200cm bred.
Vi kanske skulle satsa på 200-cm säng istället för 180...
Sviten var fylld med roliga leksaker som jacuzzi, bastu, flat-screens TV:s, osynligt ljud och espressomaskin (Håkans favorit tror jag).


Rolig att leka med på hotellrum

Dessutom fanns det två Creston fjärrkontroller för att bland annat styra TV, belysning, värme, ljud, alarmklocka. Jag måste tyvärr säga att även om den var kul att leka med så skulle jag inte vilja ha en hemma. Jag tyckte den var klumpig och lite opraktisk. Touch-screenen krävde att man tryckte bestämt och batteritiden var usel, men jag är väl lite bortskämd med min Iphone.


Vi passade också på att äta i restaurangen på bottenplan. Restaurangen bestod av ett litet rum i neutrala färger. Det kändes ombonat och intimt men blir antagligen aningen obekvämt tätt vid en full sittning. Vi valde en 4-rättersmeny, Håkan tog lamm till huvudrätt och jag piggvar. Jag hade inte speciellt höga förväntningar efter en ovanligt deprimerande lunch där i somras. Nu verkade ordinarie personal vara tillbaka i köket för maten var fantastisk. Håkan tyckte att hans pilgrimsmussla var lite väl stekt men det var det enda mindre klagomålet. Vem kan förresten klaga när kocken skickar in en "för förrätt"? Som erkänd dessertfantast var jag mycket nöjd. Vi fick också professionell och extremt kunnig service, vilket sker sorgligt sällan.

Så jag har njutit som en prinsessa men jag har två klagomål. Ett, på den lilla frukostbuffén fick jag en plastbit i min smoothie. Ja, en plastbit. Personalen tog bort kannan med smoothie direkt men Håkan hade tagit av den redan och fick också spotta ut en plastbit. Detta kunde ha hanterats mycket bättre av personalen. Om två gäster får bitar av hårdplast i maten så borde det framföras en klar och tydlig ursäkt, inte ett "oj, hur hamna den där?" Speciellt om man har så höga ambitioner som Villa Anna. Nummer två är att personalen verkar få rycka in överallt, vi blev bland annat utcheckade av en kock. Vissa kanske rycker på axlarna åt det men jag upplever det bara som förvirrande och ger ett intryck av personalbrist. Speciellt när personal verkar ha en pipande telefon på sig hela tiden.

Bortsett från plastbitar i frukosten, om ni ska besöka Uppsala, eller bara skämma bort er för ni firar 6-månader och bygger ett hus som verkar ha problem med leveranserna, så välja Villa Anna. Jag längtar redan tillbaka till sviten med den underbara sängen, ghost-stolen, bastun, till och med klump-fjärrkontrollerna saknar jag.

Alla bilder: Källa, mina bilder kan inte laddas upp pga datorproblem. Sniff!

2 kommentarer:

  1. En fråga: Har du någon aning om hur långt i förväg man måste boka bord på Villa Anna? Tänkte föreslå för Niina att vi kunde testa restaurangen någon gång. Annars så kan jag tipsa om La Fleur på St Persgatan, en mycket bra restaurang!

    SvaraRadera
  2. Vi var där en tisdagkväll, vi bokade på fredagen eller torsdagen veckan före. Det var inga problem alls att få bord. Vi var också helt ensamma i matsalen (som är liten, kanske plats för 20-25 personer) men mot slutet av vår måltid kom en grupp på 4. Det fanns dock ett större sällskap som åt i ett privat rum så det kanske var fullbokat trots. Jag fick intrycket att man måste förboka i veckor innan, några dagar räcker. Jag har tyckt att det är svårare att få plats på Jay Fu. Men boka ett bord, ni kommer få en mycket trevlig kväll!

    Jag måste ta mig till Le Fleur, flera har sagt att maten är fantastisk

    SvaraRadera