29 sep. 2010

Det stinker.. (materialtrassel)

Källa.
Ibland är jag lite osäker på om jag ska skriva allt som händer (eller inte händer) med villa Rosenbo. För att göra en sammanfattning; det har varit massa med krångel med försenade leveranser. Vi har fortfarande inte fått material som skulle ha kommit i den allra första materialleveransen i augusti. Jag behöver knappast säga att det är oerhört frustrerande.

Våra snickare har fått om och om igen lägga ned arbetet för de inte har material. Vårt hus är inte ens färdigt exteriört p g a att foder och plåt till vårt runda fönster inte levereras. Vi har fått en leverans denna vecka och en till är på väg. Plåten till det runda fönstret kommer senast på måndag nästa vecka. Får vi inte det materialet vi behöver (eller rätt material, vi får massa av fel material) så kommer vi köpa det direkt från Beijers. Vi har redan gett vår garagesnickare Björn i uppdrag att göra ett runt fönsterfoder så fort vi har plåten till det.

Jag behöver knappast säga hur jobbigt det är och hur mycket tid det tar för oss. Det stinker...

3 kommentarer:

  1. Jag lider med er... Vi har precis samma problem! Vårt hus är inte heller klart utvändigt (eller invändigt för den delen) och vi väntar på leveranser fortfarande.

    Ringer ni själva till Faluhus? Vi har helt släppt det och vår entreprenör gör jobbet. Men självklart är det stressande ändå... USCH!

    Jag hoppas att vi båda får en förändring! Mvh/Emma, som bygger i Onsala, Göteborg

    SvaraRadera
  2. Vi ringer själva till Faluhus och vi har några personer vi speciellt pratar med som vi tycker är vettiga och trevliga. Anledningen till varför vi ringer är för att det verkar hända mer när vi som köpare ringer. Men vi mailar eller ringer mer eller mindre varje dag. De kommer säkert bli galna på oss snart ;) Å andra sidan håller jag på att bli galen på dem så...

    Men vad vi har gjort är:

    1. Vi har inte betalat 85% av slutpriset. Vi kör stenhårt på att vi bara betalar för det vi får levererat. Det är så det står i konsumentlagen och det är så det står i kontraktet. De var inte precis glada över det men de har inte hjälpt till att hitta en bra plan för betalningarna. Så vi betalar mer eller mindre när vi upplever att vi har fått tillräckligt mycket för att göra en större inbetalning. Vi betalade en summa när vi fick huset och för en vecka sedan betalade vi lite till eftersom vi fått mer material.

    2. Vi dokumenterar allting med bilder. Mails och brev sparas. Vi har även en extra byggkonsult nu.

    3. Vi valde i torsdags förra veckan att skriva ett brev där vi meddelade om de inte levererade det vi behövde denna vecka så väljer vi att köpa det direkt från byggvaruhusen. Den summan får då dras av mot slutpriset. Vi får en leverans i morgon alt. i övermorgon av reglar. Vi vet att det inte är rätt reglar redan nu trots att vi har förklarat hur många gånger som helst vad vi behöver. Alltså kommer våra snickare få köpa virket direkt från byggvaruhuset. Faluhus har haft över en månad på sig att skicka korrekt virke och de klarar inte det. De inte ens lyckats beställa ett foder till vårt runda fönster så nu har vi anställt vår snickare att göra det på plats.

    Jag behöver knappast säga hur irriterade alla som har med bygget att göra är. Det positiva är ändå att vi har turen att ha jättebra snickare, entreprenör och försäljare (numera ex-försäljare!) som ställer upp och verkligen anstränger sig för allting ska bli bra.

    Jag har tänkt på ert bygge flera gånger och undrat hur det har gått. Det är tråkigt att vi verkar ha precis samma problem. Jag hoppas att det löser sig för oss alla snart. Jag orkar inte ligga halvvaken och fundera på leveranser av fönsterfoder mer!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera