14 sep. 2010

Premiär: bilder inifrån Rosenbo

Välkommen in genom dubbeldörren
Jag kan inte påminna mig om att jag har visat några foton inifrån huset - så det är världspremiär nu! Jag får be om ursäkt för de dåliga bilderna, det var mörkare i huset än jag insåg.

Under det här fönstret kommer vår diskho vara.
Vår entreprenör Lasse påpekade att spröjsen är sneda på våra tre stora fönsterpartier mot trädgården och det lilla köksfönstret. Det är inte bara att peta dem på rätt plats eftersom de är fastspikade. Tråkigt, tråkigt. Jag som var inställd på att gå med vattenpass och rätta till spröjsen, jag hade inte ens tänkt på att de kunde vara spikade. Felen är påpekade så förhoppningsvis styr fönsterleverantören upp det här snart (tack Malin för hjälpen).
Verktyg lite här och där.
Här kommer det bli ett litet badrum med dusch och en tvättstuga. Snickarna jobbade på utsidan idag, de lade tegelpannorna och fixade plåtdetaljerna. I morgon kommer en ny materialleverans och om jag kan tyda pappren rätt så kommer det fasadpanel, insektsnät (40 meter!) och virke för att göra mellanbjälklagret. Jag är så glad att ha våra två snickare på tomten igen och min förhoppning är att fasaden kan bli klar den här veckan (minus förstukvist). Det skulle vara skönt att bli helt klar med målningen.
Dörröppning mellan kök och vardagsrum.

Jag har hört alla säga att huset upplevs som mindre när väggarna kommer upp. Nu är inte alla väggar där än men jag känner ändå hur intrycket av utrymmet ändras. Idag fick jag fick jag för mig att dörröppningarna till vardagsrummet är på tok för låga. Nu är jag inte precis girafflång (tvärtom) men jag fick en inre bild av hur min ståtlige herr Håkan brakar in med huvudet i kanten till dörröppningen. När jag kom hem till lägenheten ägnade jag mig åt att dubbelkolla hur höga dörröppningarna var där. Jag kan konstatera att Håkan kommer kunna gå raklång i Rosenbo och jag kan inte alls bedöma avstånd.

1 kommentar:

  1. Tack! Nöjet är på min sida:) Ja, jag hoppas att någon kommer och fixar till spröjsen! Rätt ska vara rätt så det blir snyggt:)

    SvaraRadera