10 sep. 2010

Projekt: Måla garaget

Garage Rosenbo
Vi är superladdade inför morgondagen, då startar nämligen projekt måla garaget! Vårt garage kommer bli vackert grått och vitt. Håkan har grundat garaget allt eftersom vår snickare Björn har blivit klar med det. Rosenbo är däremot grundat i fabrik och så fort vi får husfasaden klar kommer vi måla den med. Tyvärr har det ju blivit en del förseningar...

Smaskens för fasader

Garaget är grundat med Jotuns Visir Oljegrundning Pigmenterad. Vi har även duttat Visir över alla spikhål på fasaden på Rosenbo som en extra säkerhetsåtgärd. Ovanpå kommer vi använda Alcro bestå. Vi valde Alcro bestå eftersom det är en av de utomhusfärger som fått godkänt i Folksams färgtest 2010. Det är lite läskigt att läsa att endast 7 av 45 färger blev godkända.

Så, den stora frågan: vad blir det för färg på villa Rosenbo och garaget? Håkan och jag var faktiskt från första stund rörande överens om vad vi skulle ha: grått med vita knutar. Problemet är att det är så svårt att välja en grå färg som inte är alltför grön för Håkans smak och inte alltför blå för min. Just grått som slår mot blått har jag väldigt svårt för, jag vill inte bo i Muminhuset.

Jag har provmålat flera nyanser, tror det blev 9 stycken totalt. Tre var så bra att de fick testmålas på garaget. Sedan fick jag filosofera/vela lite över dem och till slut kunde jag välja Varmgrå. Vid det laget var Håkan så trött på fasadfärg att jag kunde ha fått igenom ungefär vilken färg som helst.

Närmast ligger Fålhags grå, sedan Alcro Tonad vit, Jotun Varmgrå, Alcro Vit
Färgen vi valde är Jotuns Varmgrå. Jag tog med burken till Alcro-butiken där de kunde slå upp receptet. Vår vita färg kommer vara Alcros Tonad vit, vi tyckte den kändes exklusivare än vanliga "Vit".

I Alcrobutiken gjorde jag en rolig upptäckt, de har en fasadfärg som heter Fålhags grå. Vi bygger ju i området Fålhagen. Färgen var dessutom bara någon nyans mörkare än Varmgrå som vi redan valt. Jag funderade (funderar???) nästa på att byta bara för namnets skull...

Om någon undrar varför färgproverna ligger på asfalt så är det för att jag har insett att utomhusfärg måste upplevas utomhus. Jag har släpat ut proverna på parkeringen (efter det att jag snällt frågade om lov). Jag har tittat på mina färgprover i direkt solsken, skugga, regnigt väder, sent på kvällen och så vidare. Det är otroligt vad en samma färg kan se olika ut, dessutom blir den "starkare" när man målar en hel vägg med den. Det ska bli kul att se om det blir som vi har tänkt oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar