31 juli 2010

Moon & Glamour

Idag tog vi en runda i kakelbutikerna. Vi har hela tiden varit inne på svart klinkergolv i badrum, hall och tvättstuga. Vi lekte med tanken att i badrummen ha en vägg i starkt färgad italiensk mosaik och resten i stora vita plattor. Efter lite research insåg vi dock att ungefär 95% av alla badrum i nybyggda svenska villor verkar ha just stora plattor och lite mörk mosaik. Visserligen är det snyggt men det blir ack så vanligt. Det blev att tänka om lite. Våra badrumsmöbler kommer vara svarta så jag ville undvika den starka kontrasten mellan vitt och svart. Alltså började jag titta på plattor i grått.

Jag hittade plattan Moon från Höganäs kakel som har en underbar skiftning i färgen och en len yta.

Moon i färgställning Antracit
Moon i färgställningen grigio.



Även Håkan tyckte den var läcker så nu lutar vi åt Moon antracit (30x30) på golvet och Moon grigio (30x30) på väggarna. Vid duschen blir det plattor i 15x15 på golvet för att det ska gå att skapa fall.

Kaklet i köket har vållat mig en del huvudbry, rent estetiskt tycker jag personligen det är sällan vita luckor och mörk mosaik fungerar i praktiken. Det blir lätt stilkrock eller för mycket. Våra luckor är i standardvitt (S 0502-Y) och de flesta vita kakelplattor är för vita.

Håkan har hela tiden var väldigt förtjust i Glamour pearl mattoncino som Uppsala färg har uppsatt på sin kakelutställning. Idag tog jag en ordentlig titt på väggen och insåg att det ser ju riktigt läckert ut, dessutom kan det fungera väldigt bra till luckorna.

Glamour pearl mattoncino

På pannån som finns i butiken, och bilden ovanför, verkar alla små bitar vara vita men uppsatt på vägen inser man att de har olika färg. Ett snabbtest med mitt färgprov av S 0502-Y (som alltid ligger i plånboken), visade att just pearl mattoncino och standardvitt fungerar jättebra ihop. Så kanske börjar vi närma oss några beslut om kakel.


Alla bilder kommer från Höganäs kakel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar