25 juli 2010

Ännu mer grundarbeten


Det blir nog bra.

På onsdagen den 21:a juli började de första bitarna av frigoliten komma på plats. Det nya huset kommer stå på samma plats som det gamla huset som vi rev. Vårt nya hus är dock två meter längre. Utvändigt kommer Villa Rosenbo mäta cirka 12x8,8 meter.

En röd tråd och rör som kommer leda vatten från stuprören. Jag borde
plugga lite på min husbyggarterminologi...

Jag har sett våra rivare stå och mäta med instrument men röd tråd fungerar ju också bra. Det var väldigt roligt att gå omkring inom husets frigolitramar och säga "nu står jag i hallen!!!" eller "här ska köksön vara!!!" Ibland krävs det inte så mycket...

Håkan saknar inte gropen.

Håkan spenderade veckan på konferens i England så ett tomtbesök var obligatoriskt när han kom tillbaka lagom till helgen. Han hade ju inte sett tomten sedan gropen försvann.

Den stora skillnaden mot onsdagen, två dagar tidigare, var att de har grävt ut och bytt vattenledningarna till och med tomtgränsen. Ser ni den stora tjocka orangea röret till vänster i bilden? Det är så högt marken ska vara. Som en jämförelse, så här såg det ut vid det röret på onsdagen:


Så nu börjar vecka 2 av grundarbeten, jag hoppas att de är klar om två veckor. Vecka 34 då huset ska komma börjar ju närma sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar