28 juli 2010

Lite funderingar kring färg och tapet i vardagsrum och kök

Jag kan erkänna att jag är en färgperfektionist. Herr Håkan tycker färg är det tråkigaste som finns och verkar anse att Uppsala färg är någon sorts tortyrkammare. Jag brukar inte diskutera färg med honom och ingen annan jag känner är lika petig som jag gällande det här (utom min far men vi har alltför olika smak). Det är därför otroligt kul när man hittar någon annan som är lika engagerad i färger som en själv. Det gjorde jag idag på Uppsala färg, jag fick helt otroligt service av Lotta. Jag var där för att räkna ut hur många rullar som krävs för att tapetsera vårt vardagsrum med Sandbergs bredrandiga tapet Magnus i färgerna grått och vitt. Min inredningskonsult på Björklund och Wingqvist tyckte att jag borde tapetsera med den och sedan använda den gråa färg som tapeten har och måla i köket. Jag gillade hennes förslag, innan hade jag tänkte och måla samma ljusgrå färg i både vardagsrum och kök.

En tapet i Sandbergs kollektion Magnus. Jag älskar ränder!

Jag insåg dock en sak när jag stod i butiken med tapeten. Den skulle krocka med allting. Den vita färgen var för vit och den gråa bröt åt grönt vilket skulle göra att alla dörrar, lister, socklar, foder och köksluckor som är målade i S 0502-Y upplevs som vaniljgula. Suck! Så nu är jag tillbaka till min tanke att måla båda rummen i samma gråa färg. Samtidigt leker jag med tanken att måla ränder i vardagsrummet. Då jag får precis de färgerna jag vill ha och så får jag rummet randigt. Problemet är att vardagsrummet är på cirka 30 kvm med två stora öppningar, två fönster och ett stort glasparti. Kommer jag (vi??) har ork eller lust?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar