1 juni 2010

Väntan och längtan

Jag är av naturen en ganska otålig person. När man bygger hus blir det mycket väntan och man springer och dubbelkollar ofta om posten har kommit. I slutet av förra veckan fick vi det här pappret: Faluhus bekräftar vår leveransvecka!

Så nu finns det massa nya datum att längta efter som vecka 23 när Grundplanen är klar och VA-ritningen som kommer vara klar vecka 25. Tillverkningsorden borde också blir helt klar snart. Det händer även andra roliga saker de närmaste veckorna, som att bergvärmen ska snart borras, grunden ska gjutas, vårt garage ska börja byggas. Och framför allt, vi har en leveransvecka:

Vecka 33
16/8-22/8

Exakt leveransdatum kommer vi få 3-4 veckor innan husleveransen. Vår byggare behöver 18 veckor för att färdigställa huset. Det betyder att vi kan flytta in precis vid jul, vecka 51 är datumen 20/12-26/12 (men det förutsätter att det inte blir några förseningar och att vi kan få till en slutbesiktning). En sak vi hela tiden har velat är att kunna fira jul i nya huset och jag hoppas det blir så annars slår vi upp ett tält i trädgården, använder grillen till skinkan och sätter julkulorna i äppelträdet.

Ett annat tecken på att vi kommit in i en annan fas i husprojektet är att fakturorna blir allt större (första gången det är positivt). Igår betalade jag rivaren, jag var tvungen att kontrollera både en och två gånger för att se att alla nollorna stämde. Nu ska jag gå tillbaka till väntan och längtan efter vårt alldeles, alldeles underbara Rosenbo.

2 kommentarer: