7 juni 2010

Chanel som inspiration för inredning


Coco med sina karaktäristiska pärlor. Hon blandade äkta och falska.
Källa: Glamour.com

Jag har inriktning modehistoria på mina studier och en av mina absolut favoritpersoner modehistoriskt är Gabrielle 'Coco' Chanel. Nu börjar hon inspirera ett framtida arbetsrum för mig.

Coco bodde i 37 år i en svit på det berömda hotellet Ritz i Paris. Hon hade sin 4-våningsbutik bara ett stenkast bort och där hade hon en lägenhet på tredje våning men använde den endast för att umgås, det finns inte ens ett sovrum i den. Lägenheten finns kvar än idag, vilket även Chanels Ritzsvit gör och för en nätt summa kan man sova där.


Notera de ihopflätade C:na på golvet, Chanels logo. Källa: Hotel Ritz Paris

Inredningsdesignern Anne Hepfer har designat ett Chanelinspirerat rum, självklart i svart och vitt. Resultatet är ett feminint men ändå kraftfullt rum.


Källa: www.annehepfer.com

Tidigare har jag varit inne på att ha en häftig tapet i mitt arbetsrum och designa runt den men tankarna att ta ett annat intresse (modehistoria) och reflektera det i inredningen känns väldigt intressant. Kanske det blir vita tapeter och svarta detaljer istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar