25 apr. 2010

Vita kök och svarta bänkskivor

Det är så mycket som händer nu. Herr Håkans lägenhet ska säljas, vi kanske ska riva nuvarande huset på torsdag om Vattenfall lyckas hämta en mätare, jag börjar jobba heltid 1:a maj och så är det alla beslut som ska fattas. Ihuhu.. tiden räcker inte till.

Ett av de stora problemen, tycker jag, är köket. Herr Håkan och jag ville ha ett vitt kök så det var vår utgångspunkt. Han föredrog en bänkskiva i trä men av rent praktiska skäl insåg han snart att det var uteslutet (jag spiller ibland..hmm). Då fanns det bara ett alternativ för honom: sten. Där var vi väldigt eniga om att stenskivan skulle vara svart, möjligtvis lite "bling, bling". Så, ett vitt kök med svart stenbänkskiva.

Faluhus köksleverantör är Hagakök, som jag inte egentligen kände till innan husköpet. Efter att ha tittat i deras katalog kunde vi dock enas om ett kök: Antikluckor i vitt (det nedan är ekvarianten).



När vi såg köket i verkligheten hos så blev vi tveksamma. Luckorna påminde för mycket om IKEAs kökslucka Ädel. Herr Håkan och jag fattade därför det snabba och aningen ogenomtänkta beslutet att välja luckan paljett istället:


Den har en slät yta men kanterna är aningen rundade. Jag ångrade mig så gott som direkt. Efter en bläddring i Hagaköks katalog insåg jag att luckan Amarant i en annan färg kanske skulle kunna vara perfekt.


Den har fortfarande en "kant" runt luckan men jag upplever den som exklusivare, en känslan som Antik-luckan inte hade. I standardutförande, och på bilden ovan, är luckan antikgrå (NCS S 1002-Y). Det är en färg som gör mig riktigt deppig (jag är lite av en färgsnobb). En mer "ren" vit färg skulle göra köket snyggare och kännas modernare. Just att köket känns modernt är viktigt för herr Håkan som bryter ut i kallsvettningar vid åsynen av ett riktigt gammalt bondkök.

För övrigt tar vi nu offerter från en tredje stenleverantör i jakten på den billigaste svarta bling bling stenskivan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar