27 mars 2011

Puffie vs Superlim

När jag bodde i min lägenhet så fanns det ett gemensamt "källsorteringshus" (snofsigt namn för sophus) där man tvingades sopsortera mer eller mindre allting. Varje gång jag slängde min sopor så kikade jag ned i de olika kärlen för att se om det fanns något intressant. Jag menar nu inte matrester utan mer saker som jag kunde ha användning för. Det fanns oftast inte något intressant i sophuset, men vid några få tillfällen så hade jag tur. Mitt absolut bästa fynd var en större samling metallburkar i olika storlekar med tillhörande lock. Jag har ingen aning om vad de har använts till tidigare men efter ordentlig rengöring förvarade jag mat i dem. Dumt nog satte jag etiketter på burkarna för att ha bättre koll på vad som var i dem.
Burkar, kostnad 0 kr
Det visade sig att det var inga vanliga etiketter jag hade valt utan etiketter med superlim. Det gick inte att få bort limmet! Jag lät burkarna bada i kokhett vatten med YES och de fick flera gånger åka diskmaskin. Suck, limmet satt fast och i ren desperation försökte jag gnugga bort det med en kniv. Sedan tog jag till Google för att hitta en lösning. Ett förslag var nagellacksborttagningsmedel. Det fungerade inte, superlimmet satt fast. T-röd och Aceton tipsades det också om. Jag tog Aceton och det var som magi. Schwoop! så var limmet borta och mina burkar såg precis ut som den dagen jag hittade dom i Sophuset. 
Superlim som vägrar ge med sig.. men aceton klarade allt!

Burkarna ska stå i skafferiet, även om jag ännu inte vet vad de ska användas till. Bilder på superlimsfria burkar kommer senare! Efter acetonen behöver de rengöras igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar