18 mars 2011

Dags för ett fungerande skafferi

Det är svårt att bestämma sig för vilket rum man ska satsa på att får klart när man flyttat. Det skulle vara skönt att ha åtminstone ett rum helt färdigt. Vi (=jag) har bestämt att vi får börja med skafferiet och tvättstugan. Okej, det är kanske inte lika roliga som sovrummet eller vardagsrummet men de är viktiga för att få det vardagliga att fungera, samtidigt som vi kan få de fina relativt enkelt. 

Det är därför dags att ge sig på vårt skafferi!

Jag har de senaste två veckorna ritat och funderat på hur vi maximerar utrymmet i skafferiet. När jag säger skafferiet menar jag förvaringen under trappan. Det låter lite bättre med "skafferi" än "förråd" eller "sskrubb". 

Dörren till höger leder in i skafferiet, köket ligger till bredvi
Jag rekommenderar alla som bygger nytt att fundera på att ha ett förvaringsutrymme under trappan. Oftast blir det utrymmet annars helt outnyttjat.  

Luras inte av bilden, här finns det mycket utrymme!
Det kanske inte ser så ut men längst in i vänster hörn är det högt i tak, det är närmare 1,8 meter! Takhöjden gör att det är lätt att komma åt även de saker som är längst in. Väggen längst in är cirka 2,1 meter bred.

Skrot
Allt det här hade vi lyckats vräka in i skafferiet på bara några ynka månader. Så vad hade vi där egentligen? Tre kassar med färgprover, en IKEA-kasse full med pantburkar, tre verktygslådor, tom Soda streamer-kartong, borrmaskin, papperskassar, paintbollgevär, lamineringsmaskin, skridskor, låda med kablar, fiskeutrustning osv. osv. Mycket av sakerna ska till garaget.

Allt står just nu i vardagsrummet i väntan på en sortering. Under tiden har jag dammsugit och dammat förrådet. En sak jag måste fixa är trappstegen där monteringsnumren för trappan är skrivna med blyerts.

Här ska det suddas
Jag vill få in så mycket förvaring som det går och även en liten "informationsstation" med plats för post och viktiga papper. Skafferiet är inte ett utrymme vi vill lägga några större summor på så budgeten är  1000-1300 kronor. Vi får se hur jag lyckas... Ka-ching!

För att utnyttja utrymmet under trappan så tänkte jag sätta upp tre rader med hyllor. Jag har redan inhandlat 5 stycken Tryggve hyllplan för 49 kronor styck och 10 stycken Valter konsoler för 19 kronor styck.  
Valter + Tryggve = mycket snyggt
Hyllplanen och konsolerna kommer obehandlade och ska målas i en grå färg. Vi måste såga hyllplanen eftersom de är för långa. Ett av de stora problem kommer bli att få hyllorna att sitta jämnt och snyggt under trappan. Det kommer nog gå bra med ett vattenpass och lite mattehjälp från herr Håkan :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar